medlemskap och slidestop

J

_jossan__

hejsan!
Jag är lite ny med det här med western. Och jag har två frågor jag hoppas att ni skulle kunna svara på...

1, Visst måste man vara medlem i en klubb för att få tävla?
2, Hur lång ska en bra slidestop vara egentligen? Ska den vara kort och snabb eller ska den vara lång?

Sv: medlemskap och slidestop

1. Man behöve inte vara medlem i någon klubb om man bara ska tävla på klubbtävlingar (D-tävlingar) men när man kommer upp på C-tävlingar måste man både ha medlemskap i en westernklubb och ha både ryttarlicens och hästlicens.

2. En bra slide stop på de stora tävlingarna brukar nog vara kring 4-6 meter (tror att det var någonting sånt)
men sedan beror det ju på vilken nivå tävlingen är och så...

Jag vill absolut ha ett ord med här! En bra slide stop har ingen längd :smirk:
-Den har en bra rundown där man bygger farten "växlar upp succesivt" från kortsidan fram emot det valda stopp stället.
-Sedan har hästen en bra form in i stoppen där den lyfter bogarna, sätter under sig bakbenen in under magen med ryggen välvd och går mjukt, rakt och följsamt in i stoppen med framåtgripande rörelser i frambenen som skall ha kontakt med underlaget..
- Och om stoppen åtföljs av tex en ryggning eller en rollback ingår det momentet också i stoppen.
Om det är en rollback skall hästen stanna kvar med vikten över bakdeln, vända runt över bakdelen i ett enda moment. I den perfekta världen galopperar han tillbaka i samma spår som han kom, allt skall ske mjukt och följsamt (Willingly guided).
-Är det ryggning så skall den ske villigt, rakt, följsamt och med bakbenen inne under kroppen.

Du kan göra en lång men dålig stopp som ger låga poäng och kanske en del straffpoäng eller en lite kortare vacker stopp som ger höga poäng.
Så snälla du sudda ut det där med längden på stoppen och fokusera på hur den ser ut istället. Lycka till med din träning.:bow:

Monke:idea:

monke skrev:
Jag vill absolut ha ett ord med här! En bra slide stop har ingen längd :smirk:
-Den har en bra rundown där man bygger farten "växlar upp succesivt" från kortsidan fram emot det valda stopp stället.
-Sedan har hästen en bra form in i stoppen där den lyfter bogarna, sätter under sig bakbenen in under magen med ryggen välvd och går mjukt, rakt och följsamt in i stoppen med framåtgripande rörelser i frambenen som skall ha kontakt med underlaget..
- Och om stoppen åtföljs av tex en ryggning eller en rollback ingår det momentet också i stoppen.
Om det är en rollback skall hästen stanna kvar med vikten över bakdeln, vända runt över bakdelen i ett enda moment. I den perfekta världen galopperar han tillbaka i samma spår som han kom, allt skall ske mjukt och följsamt (Willingly guided).
-Är det ryggning så skall den ske villigt, rakt, följsamt och med bakbenen inne under kroppen.

Du kan göra en lång men dålig stopp som ger låga poäng och kanske en del straffpoäng eller en lite kortare vacker stopp som ger höga poäng.
Så snälla du sudda ut det där med längden på stoppen och fokusera på hur den ser ut istället. Lycka till med din träning.:bow:

Monke:idea:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

jag läste om en häst i den senaste lucky rider, där det stog att när den bodde i usa så att den gjort en slide stop på en tävling som blev så lång att han åkte in i staketet, och då började jag fundera lite.

_jossan__ skrev:
jag läste om en häst i den senaste lucky rider, där det stog att när den bodde i usa så att den gjort en slide stop på en tävling som blev så lång att han åkte in i staketet, och då började jag fundera lite.

Hur lyckades han med det!? Antingen så var det en oerhört dåligt slide-stop, eller så var det helt enkelt så att personen i fråga stannade för nära staketet! :angel:

jaa du...Hur hon lyckades stog inte (tyvärr..)

Vi har en svensk ryttare som slidade från tävlingsbanan, och ut på framridningen :o)
Men sånt är väl mer ett mått på dålig planering än hur långt det är, faktiskt.
Monke

monke skrev:
Vi har en svensk ryttare som slidade från tävlingsbanan, och ut på framridningen :o)
Men sånt är väl mer ett mått på dålig planering än hur långt det är, faktiskt.
Monke

Seriously? :eek: Vilken sjuhelvetes slidestopp det måste ha varit! Passar in i rekordtråden alltså... :D

Jag såg det inte själv men har hört det från flera håll så det bör vara sant.:)
Antingen var den lång eller så började den vid tävlingsbanans slut.;)

Monke:)

Lånar

Tänkte bara på det här med folk som "slajdar" :D ut från banan. I Lucky Rider beskrevs det som att han/hon gjort en enormt lång stop, men som ngn sa så stod det ju inte var han börjat. Nog kan jag glida ut från ridbanan med min häst med, iaf om jag ber om stop 50 cm innan banan slut:p

Faktiskt, endast ett bevis på dålig planering.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka