medicinerad häst

B

BeastieBabe

hur blir det egentligen, om en häst får mediciner, tar hästens kropp alltid upp ALLA ämnen i preparaten?
ja menar, när tjejer tar p-piller så far det ut en himla massa tjejhormoner med urinen som inte ens stoppas i vattenreningen utan åker rakt ut i sjöarna och påverkar miljön för fisken som lever i vattnet osv..
borde man inte kolla upp detta och OM det visar sig att hästens urin och fekalier innehåller ämnen som inte bör spridas i naturen och att den hästens utmockade skit hamnar separat och bränns/deponeras/oskadliggörs ordentligt?

hoppas nån duktig typ PL vet och orkar svara :crazy:

Sv: medicinerad häst

förr eller senare kommer ALLT ut i andra änden, på ett eller annat sätt.

Det du stoppar in hästen kommer oxå ut, det är därför man kan "avslöja" dopping och otillåten medicenering via urinprov på hästar vid tävlingar. Men det är ganska så utspätt och skulle ställa till stora bekymmer om man skulle börja ta reda på all avföring under den perioden som kan vara i riskzonen... Vissa preparat är det upp till sex månader som det kan utsöndras... Då skulle hästen inte kunna gå i hagen för det finns risk att den bajsar osv...

Frågan går inte att svara på allmänt det varierar mellan olika preparat, i vilken form de utsöndras, hur farliga utsöndringsprodukterna är för naturen samt hur de sen bryts ner.
PL

tänkte inte på att man ska odla potatis i hästens hage precis, utan det som hamnar på gödselstacken och sedan forslas ut på åkrar varifrån vi äter grödorna.. jag skulle aldrig få för mig att anlägga jordgubbsland i en hästs hage.. det verkar lite riskabelt för jordgubbarna..

hmm ja, men det vore juh ganska intressant om det skulle göras någon forskning om huruvida farliga utsläppen är egentligen.. och om det gäller alla ämnen i preparaten eller bara ett fåtal.. samt om man kan hindra en del miljögifter genom att t.ex vattna över ett motämne löst i vatten t.ex?

BeastieBabe skrev:
tänkte inte på att man ska odla potatis i hästens hage precis, utan det som hamnar på gödselstacken och sedan forslas ut på åkrar varifrån vi äter grödorna.. jag skulle aldrig få för mig att anlägga jordgubbsland i en hästs hage.. det verkar lite riskabelt för jordgubbarna..

Hur vet du att det inte har varit hästhage i din trädgård för 10 15 år sedan... Men som sagt tror jag inte att det är något man behöver bekymmra sig så mycket om, då det är väldigt utspädda ämnen vi talar om, jag tror att det vi människor stoppar i oss ger betydligt högre halter av skadliga ämnen...

för att mitt hus byggdes för 25 år sedan och innan dess var det skog där..
och visst, de flesta miljögifter förmildras med tiden och är efter X-XX antal år helt ofarliga..

men en sak, avmaskar du? hur blir det när en halv månads hästskit från 50 hästar i ett stort stall släpper ut överblivet maskdödningsmedel? vad finns det för effekter av det?

Jag var inte riktigt vart du vill komma med diskussionen... Ja det man stoppar in i hästen kommer ut, nej jag tycker inte att det finns några andledningar till att lägga ner massa tid och pengar på att föra bort gödslet till något speciellt ställe... Och jag tror inte att det är så många andra hästägare som har lust med det heller...
Men anser du att det är något som du tror kommer att förstöra vår jord eller ställa till något annat större problem så ta kontakt med jordbruksverket med en skrivelse och se vad de svara, det kanske redan har forskats på saken...

Det finns forskning i frågan.
Tex när det gäller ivomec så tar det 1-5 v att brytas ner. 12 tim i solen. Man har inte sett någon skillnad på hur fort skiten bryts ner i naturen. Detta enligt forskning som jar hörde på en föreläsning för några år sen o hittade på nätet nu. Kan finnas annan forskning som pekar åt annat håll.
PL

Nej jag tänkte mer på det som kanske finns i jordgubbarna och potatisen både du och jag äter.. på lång sikt klarar markerna av det men det går direkt in i grödorna..

men men, om det nu kommer forskning kanske det blir böter på att slänga riskgödsel på åkrarna och med veterinärens hjälp vet kommunen att du ska lägga riskgödsel i en speciell container, finns där inget undrar dom säkerligen självklart vart du gjort av riskgödslet.. kemikalier från byggen osv kollas upp så varför inte mediciner? människomediciner lämnas juh in och slängs inte i komposten, varför är det så tror du?

och var tror du att människobajset hamnar då? med alla tänkbara medikamenter i? Inte sjutton deponeras det på reningsverket, utan i många fall tar bönder hand om det och sprider på åkrarna.

Det är så små mängder kemikalier som totalt finns i gödselstacken, så det är förmodligen minst lika mkt miljögifter där också, som du inte ser...

jo faktiskt så är det så att det som tas om hand om i reningsverken, dit alla som har avlopp är anslutna till, det lagras och genomgår en process där fekalierna och det andra oskadliggörs.. och det är även så om man har en egen avloppstank, det som finns däri lagras och processeras innan det används på åkrarna..

det vet jag för att vi gick igenom det på en föreläsning för 2-3 veckor sedan, dock minns jag inte namnet på den speciella tank som används för att processeras avloppsslammet..

Och ja, det tas prover på varje sats för att försäkra sig om att toxin-nivåerna ligger under gränsvärdena..

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka