Medicinera noskvalster inför tävling

Aningsfull

Trådstartare
Den 11:e ska jag gå spårprov med min yngling, men har tyvärr märkt att hon gått från att vara världens säkraste spårhund till att ha problem i spåret.
Fick föreslaget att jag skulle testa att behandla henne för noskvalster ifall att det är det som gör att hon gått från att vara kanonsäker i spåret till att irra omkring och ha problem att följa det.
Men då är frågan, är det för nära inpå tävling att behandla nu? Kommer det att hinna ha någon effekt?
Har hört att om dom har noskvalster så kan behandling göra att det blir värre för hunden just efter att man medicinerat?

Sv: Medicinera noskvalster inför tävling

Är det viltspår eller bruksspår? I bruksprov ska du INTE delta om du ens bara misstänker noskvalster! Är det viltspår så beror väl det på om din hund kommer i någon kontakt med de andra tävlande, det gäller även om domaren måste ta på hunden. Jag hade dock aldrig kommit på tanken att tävla om min hund hade noskvalster. Vad är poängen liksom?

Hur lång tid det tar beror på medel, men du ska nog hinna ge hela dosen + att ev karenstid ska gå ut.

Det är viltspår och rörligt prov, så ingen risk för smitta till annan hund finns.

Karenstiden är inga problem.

Jag tror dock inte på noskvalster själv egentligen. Ingen av mina hundar hemma visar symtom och nåt borde man väl ha märkt?

Tror mer på att det är hennes löp som spökar. Första löpet och hon har precis gått ur höglöp. Att medicinera mot noskvalster var bara ett förslag jag fick för att utesluta att det är det.
Men iom att jag inte vet om hon har noskvalster känns det liksom onödigt att medicinera henne mot något hon mest troligt inte har, om det ändå inte hinner ha någon effekt.

Om jag sen resonerar märkligt och borde skita i att tävla, så skjut mig.

Senast ändrad:

Har hon fästinghalsband? Jag har hört om hundar som plötsligt inte kan spåra och att det beror på fästinghalsbandet.

Jag hade inte medicinerat bara för att. Tänker på resistens osv.

Inget fästinghalsband, så det beror inte på det i alla fall.

Äh, tror jag går på min egen magkänsla att det är löpet det handlar om. Tycker hennes spårproblem mer verkar bero på att hon inte orkar fokusera än att det skulle vara luktsinnet som sviker. Skulle hon ha noskvalster skulle det ju dessutom betyda att Ila har det, men ingen av dom visar några som helst symtom och Ilas nos fungerar precis som vanligt.
Och med tanke på att Rusas nos inte är påverkad i söket känns det lite långsökt.

Jag gillar alla råd man får i all välmening. Men ibland blir man bara förvirrad av det. :D

Löpet är över och min vanliga duktiga spårhund är tillbaka. :D

Nu när provdagen är här blåser det dock storm, så vi får se om det räddar henne ändå.
Spårat i ösregn har vi gjort, men vi har nog faktiskt aldrig varit ute och spårat när det blåser såhär.

Liknande trådar

Tävling hästen min är svår lastad men går åtminstone in i transporten nu och åker bra, allt går bra när vi last tränar då jag är lugn och inte...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Novalisa
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30