M
Mindra
Har under hela denna dagen suttit och läst om hundars etologi och inlärda, medfödda instinkter osv. Funderar lite över att det på många ställen står att det är medfött hur man beter sig i en flock. Dvs även om hunden aldrig tillhört en "hundflock" så vet dem ändå hur man gör om de skulle hamna i en (dvs man böjer sig om ngn visar högre rang .. hoppar över alla led med slagsmål där ngt gett sig för att visa rang osv) Nu till min fråga. En bekant har en hund (en staff kille) som aldrig direkt lekt med andra hundar, hans flock har varit hans förra matte... å bara henne. Nu har min kompis tagit över honom och han fick under kontrolerade former testa att leka lite med en av mina snälla hundar. Å visst var han snäll MEN han förstod verkligen inget av rang och vad man ska göra när man ger sig osv. Som väl är tyckte bara min hund att han var lite konstig och ville inte leka med honom så värst länge (hon som normalt sett leker hur länge som helst och med vem som helst om hon får för stränga matte) . Så nu efter mitt lååånga utlägg. Vad säger ni? Är det så att flockbeteendet inte alls är medfött som jag nu läst i både böcker och på internet. Eller är lille Edwin bara obegåvad i sånna beteenden som skall vara "medfödda".
För mig känns det som att linjen av vad som är medfött och inte är svår att säga och att man kanske ska vara försiktig med att använda termen instinkt. Men som sagt.. skulle vara mkt intresserad av era tankar runt detta..
För mig känns det som att linjen av vad som är medfött och inte är svår att säga och att man kanske ska vara försiktig med att använda termen instinkt. Men som sagt.. skulle vara mkt intresserad av era tankar runt detta..