Medeltidsveckan 2015

Masqueradee

Trådstartare
Nu är jag kanske lite väl tidig med denna tråd, men det struntar jag i :D
Så, är det någon som planerar att besöka medeltidsveckan? Någon som börjat pyssla med sina kläder? Vad ser ni fram emot? Vad får man absolut inte missa?
I år blir första året jag kommer vara på plats och ska jag vara ärlig har jag aldrig haft något speciellt intresse av att åka förutom typ "visst skulle det vara roligt att se någon gång". Detta har dock ändrats totalt sedan jag flyttat till Visby och träffat massa spännande folk som gillar medeltid, gått på medeltida jul osv så nu planeras här att beställa metervis med tyg så jag kan sy mig en klänning, pösbyxor, struthätta etc :d
Är du HK i dina kläder eller vill du mest smälta in, eller går du kanske i "civila" kläder?
Så, nörda på my fellow medeltidsbukare!
 
Det är många år sedan jag var på medeltidsveckan sist. Vi slutade pga av att det började dyka upp mycket som inte var medeltida som tex folk som gick i piratkläder a la 1700-tal mm mm. Det som såldes på marknaderna blev mer och mer turistgrejs som man kan se på vilken marknad som helst. Det kändes helt enkelt som att betala färja, boende etc inte uppvägdes längre av det roliga. Sen för övrigt kan jag tala om att "pösbyxor" definitivt INTE är medeltida. Hosor i olika former -ja men INTE pösbyxor. Pösbyxor är vikingatida eller orientaliska. Och nåt som liknar pösbyxor men då knälånga kommer inte förrän på 1500-1600 talet. Sk florentinska byxor. När vi var på medeltidsveckan höll jag och sambon mig till att klä oss medeltida för det kändes mest stämningsfullt. Visserligen inte alltid just 1300-tal då, men vi försökte hålla oss inom medeltidens "ram" tidsmässigt. Sen var väl kläderna inte så jättekorrekta i början, men vi började åka på medeltidsveckan andra eller tredje året den fanns och då var det inte många som visste nåt om medeltida kläder i Sverige, och det fanns inte färdiga mönster elelr bra dräktböcker lätt tillgängliga som idag. Ville man sy nåt så hittade man en bild av nån gammal tavla eller från något manuskript och så försökte man så gott det gick att sy nåt liknande. Men jag har en del kompisar som fortfarande åker dit men de gör det mer för att träffa folk än att uppleva medeltid.
 
@KungTulle Tråkigt att det inte lever upp till dina standards längre.
Jag har sådan ångest över vad jag ska sy för det känns som vad man än vill göra så är det fel och det ska gärna kommenteras med ALL CAPS och hur alla som inte är hundra procent insatta i ämnet men gärna vill lära sig i princip bara förstör för alla som kan.. (Sen förstår jag att man inte kan komma utklädd till en pirat, men ändå)
 
Tsss. Du får gärna höra av dig om du vill ha tips på bra mönster eller böcker/internetresurser med bra beskrivningar. Det är bara det att jag får ångest över alla pösbyxor man ser i tid och otid. Men hjälper gärna till med tips. Finns medeltidsföreningen på Gotland kvar ( Styringheim) så borde du gå med där för de var i alla fall förr ett jättetrevligt gäng människor. I så fall finns där också ett gäng folk som är bra på det här med medeltidskläder förr brukade de ha träffar där medlemmarna samlades för allmänt pyssel och dräktmakeri där man hjälpte varandra. ( Dessutom om man skriver TVÅ ord i en hel konversation med stora bokstäver så är det inte som du skriver "all caps", i synnerhet inte när det man skriver består av betydligt mer än 100 ord.).
 
@KungTulle Nej det var kanske lite överdrivet skrivet av mig att det var allt i all caps, men jag är lite "trött" på att vad man än skriver så finns det alltid någonting att klanka ned på, typ. Inget ont mot dig, men ja.. Är man nybörjare så är man. Men på Urda's hemsida står det bland annat:
"Pösbyxor kanske många förknippar främst med orienten och mellanöstern. Men faktum är att även vikingar bar detta förnämliga plagg. Bland annat så finns de avbildade på Gotländska bildstenar och på Osebergstapeten de finns även i ett fynd ifrån hedeby. Pösbyxorna finns både som knälånga eller ända ner. Båda har snörning längst ner i varje ben och linning i midjan".

Det här med pösbyxor just känns lite som att det beror vem man pratar med och vilka källor man hänvisar till (gäller inte bara ovan nämnda Urda-exemplet).
När det gäller HK så känner jag att jag är nöjd om det är så HK som möjligt, men ja.. Jag tänker inte sitta och spinna min egna tråd ;):D
 
Jag vill till Medeltidsveckan men kommer förmodligen inte att hinna då jag arrangerar lajv i sommar vilket kommer ta en massa tid. Var säkert en tio år sedan jag sist var där men jag minns fortfarande den härliga stämningen som var och blir påmind varje år under v.32 av alla härliga bilder som mina vänner lägger upp på Facebook.

Jag var inte alls HK när jag åkte då för tio år sedan och störde mig heller inte på dem som inte höll sig inom den medeltida ramen klädmässigt. För mig var känslan och gemytligheten, alla roliga aktiviteter mm det viktigaste. Jag har kommit långt symässigt sedan dess, strävar inte efter att vara HK men syr gärna mina kläder i ylle för hand för att jag tycker om känslan av nål genom ylletyg och för att det är ljudlöst och man kan sitta o prata samtidigt.

Jag tycker att det är roligt med blandningen av människor på medeltidsveckan. härlig blandning av tidsepoker, sy kunskaper och ambitionsnivå - medeltidsveckan är till för alla!
 
@KungTulle Tråkigt att det inte lever upp till dina standards längre.
Jag har sådan ångest över vad jag ska sy för det känns som vad man än vill göra så är det fel och det ska gärna kommenteras med ALL CAPS och hur alla som inte är hundra procent insatta i ämnet men gärna vill lära sig i princip bara förstör för alla som kan.. (Sen förstår jag att man inte kan komma utklädd till en pirat, men ändå)

Jag har aldrig varit där själv så jag vet inte hur stämningen är, men du gör väl det här för att du vill och tycker att det är kul så gör så gott du kan och vill så räcker väl det. Har någon annan problem med vad du har på dig så är det absolut deras problem och inget du ska behöva må dåligt över, och finns det de som bryr sig borde de snarare bli glada över att du är genuint intresserad och vill lära dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp