Medel till häst som kliar sig.

Vita_N_6520

Trådstartare
Finns det något medel att ha på en häst som kliar sig mer eller mindre konstant? Schampo? Den visar inget tecken på exem, kliar inte manen utan den kliar kroppen. Blir värre på sommaren med insekter osv men kliar sig även på vintern. Den har "alltid" kliat sig så det är ingenting nytt.. Förslag på vad man kan testa?

Sv: Medel till häst som kliar sig.

Finns det något medel att ha på en häst som kliar sig mer eller mindre konstant? Schampo? Den visar inget tecken på exem, kliar inte manen utan den kliar kroppen. Blir värre på sommaren med insekter osv men kliar sig även på vintern. Den har "alltid" kliat sig så det är ingenting nytt.. Förslag på vad man kan testa?

Hej där!

Min arab har precis samma problematik...han har visserligen knotteksem på sommaren men kroppsklåda året runt. I hans fall visade det sig att då vi plockade bort havre/kli så slutade han klia kroppen på vintern. Han verkar ha någon form av spannmålsallergi. Nu har han eksemtäcke på sommaren så utan spannmål har kroppsklådan slutat med och eksemtäcke på sommaren kliar han man och svans mindre.

Kan det vara något sådant? Se över maten och klura på om det är något där...en del tål ju inte stärkelser och kliar av det.

Hej,
min ponny har eksem och då använder vi prob shampo och olja! Fungerar utmärkt, och det står att det ska hjälpa vid olika typer av klåda och hudproblem så det kan ju vara värt att testa.

Jo en sak som kan vara värd att tänka på....

Medel är bra MEN försök hitta roten till klådan. Medel kan ju lindra symtomen men tar ju inte bort dem om han tex inte har ohyra och behandlas med medel mot ohyra. En häst med klåda har det av en anledning, kan ju vara foderallergi, spånallergi, för täta täcken så huden inte får andas, torr hud..... medlen kan ju då lindra hästens plåga men grundorsaken är ju kvar tills man hittar den och avlägsnar den:idea:

Du har säkert redan koll på det där men finns många trådar där folk rekommenderar medel hit och dit istället för att ge hästägaren tips på vad som kan vara grundorsaken :-)

Medel som är bra mot klåda:
Prob (hjälper många eksemhästar men min är allergisk mot prob)
AVS14 salva som lindrar klåda orsakad av insekter men funkar på mer än så
Aloevera gel (finns många fuskvarianter som inte hjälper ett piss)
Kylgele
Hexocis schampoo
Veteriderm schampoo
Helosan fotsalva (grön tub)
Barnolja
Att tvätta med svag jodopaxlösning
B*rjes har ett liniment, undrar om det hette racinliniment. Man kan blanda det med vatten och tvätta hästen i det men använda det koncentrerat också som rent liniment. Det är antiseptiskt och bra till allt möjligt och ett måste i mitt stall...älskar det. Min unghäst kliar ibland sin svans..han har väldigt tät päls. Brukar ta på en tuss och tvätta svansroten och det är kanon. Även att blanda i vatten och svampa av en svettig mankam :)

Beror helt på om klådan orsakas av insekter, torr hud eller allergi :)

Har du kollat löss? Kan ju vara sjukt svårt att se... måste till en ficklampa och verkligen leta.... vet en häst där de helt missat det ..även veterinär...

det låter i högsta grad som om veterinär behöver tillkallas för att ta prov på vad det är som orsakar det hela. :cool: Hästen lider ju, om den hela tiden har sån klåda.

När min häst kliade sig på kroppen var det relaterat till magstörning. Det gick över efter mycket om och men när vi gav bakjäst och uteslöt allt 'konstigt' foder och numera ger endast hö, lucern, betfor och vetekli (+mineraler, opelleterade för att minska risk för tillsatser)

Det är nog DET min häst lider av. Alltid kliat sig i perioder men nu senaste tiden har hon ej fått kraftfoder o hon kliar inte alls :)

Då min häst hade som mest kliproblem och utreddes så sade veterinären att det i mineraler finns många olika ämnen så ibland är det fodret som kan orsaka klådan men ibland mineralerna. Proverna som togs på min häst gav inget så vi kämpade vidare och provade ta bort fodret och det visade sig att just havre och kli gav honom hemsk klåda...säkert fler spannmål också.

Hästen går bara på grovfoder. Hon har fått lite pellets som 'bebis' men de senaste åren bara grovfoder. Just nu åter hon gräs och insekter finns det inte så jättemkt av.
Hon har bara täcke på sig en del av året och när jag tänker efter så kliar hon sig inte så mkt då.. (på vintern)
Löss är rätt uteslutet då Hästen haft problemet flera år och inte smittat vidare.

Jag får nog kanske kolla upp och fixa probschampo (först) och se om det hjälper något.

Kom gärna med flera förslag. :)

Kolla senaste hästfocus.
Där finns en artikel om en tjej som hjälper klihästar med mineraler.
Sök på fjallterapeuten så hittar du hennes hemsida också.

* Jenny *

Har två kliande hästar. Varav den ena kliade sig värst en höst/vinter första gången hon började klia sig. De är dock båda känsliga mot knott samt säkerligen annat med. Något som har hjälpt dem är linfröolja i fodret. De får detta dagligen året om och de är fantastiskt fina i pälsen mot tidigare då de var mjälliga och torra i huden av allt kliande/en ond cirkel.

Probolja/shampo funkade på den ena. Den andra blev värre av det, så testa på ett litet område först. AVS 14 och Nylanders hästkräm är bra dock reagerade den ena med mer klåda på Nylanders. Silverlotion är toppenbra mot klåda. Har själv använt det på naror och hudirritationer på mig och övriga i familjen. Hjälper snabbt.

Överhuvudtaget är det viktigt att återfetta/återfukta huden om man tvättar för att lindra klådan. Brukar tvätta med olja och jummet vatten för att få bort gamla smörjor. Rapsolja t.ex. Dock viktigt att få bort överskott nu när det är soligt och varmt.

Absolut mest klådstillande tycker vi är Vegebomsalvan (eksemhäst och insektsbett, brännässlor m.m. på barn ^^)

Hoppsan! Såg att den kliade kroppen hela året om... Låter som något invärtes - använder du sojaprotein? Pälsparasiter? Har för mig att äppelcidervinäger kan hjälpa mot man och svanskliande, kanske kan man använda det på kroppen också? Känns ju inte som att man kan stå med en liten burk salva och smörja in hela hästen ;D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10