Sv: Medel till häst som kliar sig.
Jo en sak som kan vara värd att tänka på....
Medel är bra MEN försök hitta roten till klådan. Medel kan ju lindra symtomen men tar ju inte bort dem om han tex inte har ohyra och behandlas med medel mot ohyra. En häst med klåda har det av en anledning, kan ju vara foderallergi, spånallergi, för täta täcken så huden inte får andas, torr hud..... medlen kan ju då lindra hästens plåga men grundorsaken är ju kvar tills man hittar den och avlägsnar den
Du har säkert redan koll på det där men finns många trådar där folk rekommenderar medel hit och dit istället för att ge hästägaren tips på vad som kan vara grundorsaken :-)
Medel som är bra mot klåda:
Prob (hjälper många eksemhästar men min är allergisk mot prob)
AVS14 salva som lindrar klåda orsakad av insekter men funkar på mer än så
Aloevera gel (finns många fuskvarianter som inte hjälper ett piss)
Kylgele
Hexocis schampoo
Veteriderm schampoo
Helosan fotsalva (grön tub)
Barnolja
Att tvätta med svag jodopaxlösning
B*rjes har ett liniment, undrar om det hette racinliniment. Man kan blanda det med vatten och tvätta hästen i det men använda det koncentrerat också som rent liniment. Det är antiseptiskt och bra till allt möjligt och ett måste i mitt stall...älskar det. Min unghäst kliar ibland sin svans..han har väldigt tät päls. Brukar ta på en tuss och tvätta svansroten och det är kanon. Även att blanda i vatten och svampa av en svettig mankam
Beror helt på om klådan orsakas av insekter, torr hud eller allergi