Medel som skyddar sår?

S

synthetisk

Min häst fick skav på ryggen av en sele jag lånade för ett tag sen, och det ledde till att hon fick ett ganska fult sår som gick upp ett par gånger. Nu har hon stått en vecka och har alldeles för mycket överskottsenergi, så jag måste prova att köra igen. Själva sårskorpan är visserligen borta och huden framme igen, men jag är ändå rädd att det ska skavas upp och att hon ska få ont igen. Så jag undrar om det finns nån salva eller annat medel man kan täcka skavsåret med, som gör att det skyddas bättre mot selen och kanske inte skavs upp igen?

Sv: Medel som skyddar sår?

Tror inte det finns någon salva som skyddar om selen ligger på och trycker.

Jag hoppas du bytt ut selen för den du lånade och som skavde så hästen fick ett sånt sår kan ju inte passa din häst. :(

Annars kan du kanske skydda området genom att "klä" remmarna med fårskinn eller nåt där det blev skav?

Men byt sele :)

Tror inte det finns någon salva som skyddar om selen ligger på och trycker.

men bara för att skydda mot smuts och fluger på sommaren finns det en salva (reseptbelaggd) som stelnar och blir som en skorpa...
då är det kalas bra

men för din del låter det som om du behöver byta sele

Jag skrev ju att jag bara lånat den. ;) Den vanliga är tillbaka nu.
Skavet har blivit precis under selunderlägget så det går tyvärr inte att göra det mjukare än jag redan gjort.

Pontevecchio skrev:
sen finns det "hästplåster" som säljs på atgkliniker bla.

Får åka och titta om jag hittar på nåt sånt, tack.

Finns bra stora självhäftande förband på Apoteket också men man får vara noga med att pälsen är ren och torr, annars fäster de dåligt.
"Salvan" Ankan80 menar är nog Soccatylsalva. Den innehåller dock antibiotika så det är ju inte så bra att använda den bara som "skal".
Är huden läkt räcker det säkert med "ludd" på selen vid det stället, funkar nog bättre än förband som ju lär släppa direkt vid yttre påverkan..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård I söndags var tyvärr olyckan framme, det blev något tjaffs inne i ligghallen, och ut kommer min med ett sår på halsen. Vi tror att hon...
Svar
13
· Visningar
3 605
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 720
Senast: mily
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 787
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv