Meddela uppfödare om defekt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Hur ser ni på den saken? Alltså om jag köper ett föl och tre år senare visar den sig ha en ärftlig (?) defekt borde jag informera uppfödaren om detta?

Hur hade ni uppfattat det som uppfödare att få ett sådant samtal? Som negativ kritik eller med tacksamhet så att statistik kan föras om vissa linjer bär på sjukdomsanlag?

Jag sitter och tvekar hur jag ska göra nämligen - har ej haft kontakt med uppfödaren ( utländskt stuteri ) och senaste kontakten var inte så positiv eftersom jag ringde och påtalade i vilket hemskt skick han anlände hit i. Trots vet besiktning före avresa. Samtidigt som jag inte har mycket till övers för uppfödaren känner jag att man kanske ändå borde maila/ringa och informera om vad som hänt?

Jag har inga som helst ekonomiska anspråk eller tankar åt det hållet, det handlar inte om det utan mer om att förebygga så att inte alltför många hamnar i detta elände som vi befinner oss i.

Sv: Meddela uppfödare om defekt?

Jag hade absolut velat veta!

Jag hade velat veta som uppfödare.
Du kan ju alltid skicka med ett veterinärutlåtande så är det kanske lättare att ta till sig.

Vad är det för defekt ?

Och är du helt säker på att den är ärftlig så skulle jag kontakta uppfödaren .
Frågan är om dom bryr sig ,med tanke på skicket dom skickade hästen i ?

Mvh Mia

Som uppfödare hade jag velat veta.Men man är ju 2 om att göra "barn" så även hingstägaren kanske vill veta :idea:

Jag hade velat veta.

Sen tänkte jag på det där med hur hästen kom fram. Nu vet jag ju inte riktigt vart hästen kom ifrån eller hur gammal han var, men det är inte alls ovanligt att hästarna faller ur helt under en lte längre resa, trots att de är mycket väl omhändertagna och innan transporten var i hur fint skick som helst. Det händer även på vuxna hästar så det är inga konstigheter alls, man får bara se till att de får vila, elektrolyter och foder när de kommer fram.

Det är en och samma person - han har både hingst och sto.

Svarar även på frågan ang ärftligt eller ej - jag har inte fått ett rakt svar på frågan ännu men hoppas få helt klarhet i saken inne på Hbg idag, ang ärftligheten alltså. Jag vill förstås vara helt säker på den saken innan jag ev kontaktar uppfödaren så att jag inte oroar i onödan.

Nej, det skicket som han kom kan omöjligt ha hänt på resan, det har jag t o m skriftligt av den veterinär som behandlade honom vid ankomsten.

Han var full av mask, lång raggig päls och svårt undernärd - långt ifrån den runda, glada och pigga fölungen som de visade video på innan köpet. På videon var han ca 7 månader och när han kom hit var han 11 månader så ngt har hänt under de 4 månaderna uppenbarligen. Det konstiga var att veterinären kunde godkänna att han fick transporteras i detta skick - han var ytterst nära att dö bara ett par dagar efter ankomst. Sen tog det mig över ett år att få ordning på parasiter, hårrem och hull. Nu är det ju "history" och inget att göra åt men då när det hände var jag ganska upprörd...

I ditt fall, men en historia av tidigare oenighet med uppfödaren, så hade jag nog skrivit ett brev och skickat dit, med en vänlig upplysning om att "jag vill att du ska veta att fölet jag köpte av dig bär på en ärftlig defekt" och upplysning om att du inte har några som helst ersättningsanspråk eller något utan helt enkelt bara vill informera.

För ja, jag hade också velat veta.

Om det är en seriös uppfödare, så vill dom självklart veta.
Men du kanske har haft oturen att har köpt från en icke så seriös uppfödare, därav reaktionen.
Men jag hade skrivit och påpekat om problemet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka