Med vilka skor hoppar era hästar

Gammeln

Trådstartare
En ridtjej hade fått problem med sin ridhäst. Hästen ville inte hoppa längre. Jag sa åt tjejen att låta en veterinär kolla upp hästen men vet kunde bara konstatera att inga fel fanns på hästen. Hon tjatade på mig om att komma upp till ridhuset en kväll för att kolla hur hästen gick då den hoppade på träningen. Jo, det kunde jag väl göra :o . Väl där hade det byggts upp en bana av olika hinder. Jag satte mig till rätta på läktaren med en gratisfika :d. Hon startade och hästen hoppade dom första hinderna felfritt. Från ungefär mitten av ritten så börjar hästen schabbla med galoppen, river några hinder och mot slutet stämmer det inte alls :crazy: Då vi möttes i stallet sa jag bara att "detta såg ju inte alls bra". Jag märkte också att hästen var irriterad och inte alls nöjd med livet. Jag lyfte på framfötterna och kollade skoningen och sa bara att "det är ju inte så konstigt att hästen inte vill hoppa". Hästen ska ha flappskor sa jag och ingen hoppning på 2 veckor. Efter nån vecka träffade jag henne i affären och frågade hur det hade gått. Jodå flapparna var påslagna men hon kände sig lite nedstämd eftersom hon hade fått så många dumma kommentarer från övriga ridtjejer i stallet, typ så där kan du väl inte ha det på hästen, ska du ut på trav, hur ska hästen kunna hoppa osv. Hon berättade att det skulle vara hopptävling under påsken i ridhuset och frågade om jag tyckte hon skulle vara med. Om hästen känns bra så tycker jag du ska försöka, sa jag.

Så imorse låg det en stor chokladask i mitt stall :d med ett kort där det stod:" Det blev seger :) "

Så ställde man den hopphästen iordning..........till vissas förtret :rofl: :rofl: ..............

Sv: Med vilka skor hoppar era hästar

Vad är flappskor? vad såg du hos hästen som gjorde att du rekommenderade det?

Mindre skryt å mer fakta tack :angel: :p :D

Btw, har vanlig skoning på mina hästar, en går periodvis m sidokappor bak

Hej!
Ja, vad är flappskor?? :bump:
Gör dom så att hästen får bättre stöd??

Tacksam för svar! :banana:

Hästen ömmade i fötterna efter en tids belastning, därav schabblandet i galopp. Man hade dragit in traktarmarna alldeles för mycket pga hästen trampar av sig skorna, detta håller inte i längden. Flappskon ger gott om stöd för trakterna och dessa kan då utvecklas gynsammt UTAN att hästen trampar av sig skon. Skon är avkapad vid sista sömhålet, därefter utgörs skon av en plastsula lika tjock som skon och den delen är RÖRLIG mao en lös klack. Man kan säga att den ser ut som en "steppsko" som man har då skickliga dansare steppar :D

Senast ändrad:

Vad bra att du hittade felet!

Jag har sett ridhästar med flappskor, och jag vet flera "hoppnissar" som både vet vad flappskor är, och har använt dem.
Hur kunniga dressyrnissarna är på det hela, det har jag däremot ingen aning om.

Tacka 17 för att hästen inte fungerade om hovslagaren dragit ihop den så mkt i trakterna! :crazy:
Var det en utbildad hovis som gjorde så? Jag vet en och annan outbildad som av ren okunskap gjort sådant, dvs lyckats dra ihop trakterna i sina försök att slippa tappskor.

Men att inte veterinären såg det? :confused:
Jag har faktiskt flertalet ggr hört vänner och bekanta komma hem från kliknik där de av veterinären fått påpekande på felaktig skoning.

Min häst går barfota nästan året om. Men om vi ska hoppa gräsbana har han vanliga skor med gräsbrodd.

Om hovis var utbildad eller ej vet jag inte men det är ju en vanlig medicin från hovis sida att dra in traktarmarna för då behöver han ju inte åka dit mellan skoningarna :angel: Om vet hade anmärkning på skoningen vet jag inte heller. Veterinärer brukar ju hålla flappskon som ett av de bästa beslagen en häst kan.

Flappskon är ett "bortglömt" beslag inom ridsporten, vilket borde utnyttjas mer än vad det gör. Det finns även vinterflapp (ingjutna broddar i flappen) Många hopphästar skulle må bra av en flappsko.

Å så låter det ju så imponerande då hästen går.......flapp flapp flapp flapp :D :cool:

Ljudet är horribelt tycker jag! :crazy:
Jag har tom svårt när ANDRA rider med sådana där sk flappboots, blir tokig på ljudet! :crazy:

Meen skulle min pålle ngn gång behöva flappskor, då skulle han få gå med flappskor! Jag fick väl i så fall trycka in hörselproppar i öronen och rida! :angel:

Just att sätta på hästen "för trånga skor" för att slippa tappskor, det är sådant som de hovslagare jag har haft har förbannat. som tur är...

Ljudet? Att sk flappboots låter kan jag gå med på men mina flappskor har inte sagt ett knyst.

Elektron skrev:
Ljudet? Att sk flappboots låter kan jag gå med på men mina flappskor har inte sagt ett knyst.
Kan ju bero på vilken typ av flapp du har, det finns ju mjuka eller hårda flappar. Sedan kan det även bero på vilket spelrum du har mellan järnskon och kanten på plastflappen dvs kanten där järnskon kapas och plastkanten där urfasningen på flappen slutar. Där ska finnas ett visst spelrum i annat fall kan flappen nötas av

Fel av mig! Jag har aldrig "hört" en häst med flappskor hoppa, jag förusatte att de lät ungefär som flappboots.

Då skulle jag komma i skick så jag behövde tvångströja! :crazy:

En tjej som tränar för tränaren där jag har hästen uppstallad har sådana där flappboots.
Jag brukar vara med och rida enskilt när hon tränar, och jag är så okoncentrerad jag bara kan bli då! :o
Det enda jag kan koncentrera mig på är detta "plask, plask, plask" när hennes häst galopperar! :crazy:

jag håller med dej, det låter helt vidrigt.
flappboots borde vara förbjudna, iaf på tävling :devil: så jag slipper höra eländet

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka