Med vad och hur mycket fodrar ni era föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Maria
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Anna_Maria

Jag är nyfiken på hur ni utfodrar era årsföl?

Jag kan börja... Jag har ett snart 7 månader gammalt hingstföl. Han sover i egen box från kl 16:30 på eftermiddagen fram till kl 08:15 på morgonen. Hela dagen går han i flock med mamma och andra hästar.

Han äter 0,5 kg Lusern/dag (0,25/morg och kväll)

1 dl mineraler

ca 10 morötter

Fri tillgång till bra analyserat stråfoder

Modersmjölk dagtid.

Sv: Med vad och hur mycket fodrar ni era föl?

mitt 6 månaders föl står med mamma dagtid och får mellan 7-9 kg utspritt under kvällen och morgonen (som hon inte äter upp, utan bara för att de skall finnas i afall att), 1,5 dl avelspellets, och 2 dl "gammelhästpellets" som är lättare att tugga och lättare för henne att ta upp allt ur dem. och 0,75 dl mineraler. Skall också tilläggas att hon börjar bli lite rund om magen. Men eftersom de är mitt första föl så har jag inte direkt stora kunskaper innom detta område och jag tycker att hon skall ha begrändas fri tillgång precis som sin mamma har och de andra avelsstoet..

Sv: Med vad och hur mycket fodrar ni era föl?

DÅ kan vi samla foderdiskussionen på ett av ställena, så jag låser här och hänvisar till ovan nämnda länk!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Foder & Strö Jag undrar lite ang. lusern och majsolja att ge till häst för ökad vikt (hull). Mitt varmblod är 26 år nu och har idag FRI tillgång...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: johanssk
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 449
Senast: Madick
·
L
Hästvård Min 16 mån ungsto fick för ca 2,5 vecka sedan "bubblor" på båda sidor över frambenet upp lite mot halsen och in lite mot bogpartiet...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: Lillekarl
·
G
Foder & Strö Det finns säkert fler liknande trådar om detta innan, men jag har inte hittat någon som stämmer in på mitt problem så jag skriver en ny...
2
Svar
20
· Visningar
1 608
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd