med säte och skänkel mot en mjuk hand

W

Wannaberyttarinna

Om en häst "behöver ridas framåt med säte och skänklar mot en mjuk hand", vad menas då med det? Hur gör man? :confused:

Hur mjukt/hårt ska man hålla i tyglarna?



Tacksam för svar....
 
Sv: med säte och skänkel mot en mjuk hand

Det som menas är att man ska driva hästen med sätet och med skänklarna, ("knacka" inte med sänklarna hela tiden för då är risken stor att hästen blir skänkeldöv). Man ska sedan fånga upp hästen med en mjuk hand, dvs man ska inte ta så mycket att hästen saktar av utan bara så pass att hästen börjar jobba upp i ryggen och fram genom halsen och nacken. Tempot ska alltså inte förändras utan man tar vara på energin och får hästen att jobba mer under sig.

Det beror på hur hästen är i munnen om man ska hålla mjukt/hårt i tyglarna. Tänk bara på att om hästen sackar i tempot, så har du tagit för hårt i tyglarna.
 
Sv: med säte och skänkel mot en mjuk hand

Det beror på hur hästen är i munnen om man ska hålla mjukt/hårt i tyglarna. Tänk bara på att om hästen sackar i tempot, så har du tagit för hårt i tyglarna.

Man ska väl aldrig hålla hårt i tyglarna?
Hästen blir i munnen så som ryttaren är i handen. Den kan bara reagera på bettet och ryttarens hand, knappast komma på själv att den t.ex. ska ligga på hårt.
 
Sv: med säte och skänkel mot en mjuk hand

Men en del hästar behöver mer stöd än andra. En "hårt" stöd på ytter utan att vara stum eller hård i handen kan man ha!
 
Sv: med säte och skänkel mot en mjuk hand

Man ska väl aldrig hålla hårt i tyglarna?
Hästen blir i munnen så som ryttaren är i handen. Den kan bara reagera på bettet och ryttarens hand, knappast komma på själv att den t.ex. ska ligga på hårt.

En häst som är hård i munnen kan du ju "ta mer i" än en häst som är känslig i munnen. Därför måste man ju variera från olika hästar hur hård/mjuk man ska vara i sin hand. Jag undrar om du verkligen förstår vad jag menar med att vara hård i sin hand. Man kan vara hård och ge ett bra stöd utan att sitta och bokstavligen DRA och SLITA i tyglarna.

Men du menar alltså att alla hästar är lika känliga i munnen? Och att alla ska ridas med en mjuk hand?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: med säte och skänkel mot en mjuk hand

Hästens hårdhet i munnen är helt beroende på hur bra ryttaren har drivit fram den till handen. Min ena medryttarhäst lägger tre ton i varje tygel fram till han börjar gå ordentligt, men väl där blir han lätt som en fjäder. Sen klart att felridna hästar kan börja bli "döva" och inte riktigt lyssna, men de känner fortfarande allt som händer. I det läget kan man behöva göra sig lite intressantare och krama till lite extra i tygeln, men när det börjar komma till dragande.... näe:mad:
 
Sv: med säte och skänkel mot en mjuk hand

Det är förvånande att se vad en mjuk, försiktig och lyhörd hand kan göra med en "hård" hästmun. Det blir som en aha-upplevelse för hästen, och nästan som i rena förvåningen så mjuknar den också.

Men det är hemskt svårt att rida så, det känns...ovant...:o
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp