golit
Trådstartare
Björklund och Persson. Bildt, Sahlin, Svensson och alla ni andra.. Det är möjligt ni inte visste vad ni gjorde, eller rättare sagt chansade på att det skulle bli bra. Eller i varje fall inte så illa.
Inte så illa som det blev. Sedan i början av 90-talet så faller svenska elevers prestationer i PISA.
Alla vet varför, men ingen kan säga det för alla är ansvariga.
Vänstern för att man glömde bort varför man bildade ABF.. och för att de i sig rätt intressanta pedagogiker en del företräder kräver en grundinställning av att det är bra att kunna något. Inte bara vara nyfiken, veta var man ska leta om man blir intresserad. Att veta, att kunna, att erövra världen genom kunskap är ett vänstermål.
Högern för att alla vet att en segregerad skola är sämre än en sammanhållen. Det är en vetenskaplig sanning och har alltid varit det. Bättre elever blir inte bättre av att bara vara med bättre, men sämre blir mycket sämre genom att bara vara med sina likar.
Så Björklund det spelar ingen roll om barnen i eftersatta förorten står upp och sjunger kungssången utan keps inför varje lektion. Vänsterpassningen är att det spelar heller ingen roll om du varje gång du inte gjort något får veta att det var jättetopenbra.
Och det spelar heller ingen roll om vi inför 13 standardverk som alla ska ha läst om man inte lärt sig läsa.
golit föreslår:
Sänk lärarlönerna. Sänkt ersättning motiverar sjuka att bli friska. Dåliga lärare att bli bra. (det skapar dessutom utrymme för högre löner för nya lärare)
Sänk betygen. Inför ett dubbel F som är omöjligt att nå hur lågt du än presterar. De som av olika anledningar vill vara sämst kan helt enkelt inte det.
Ta bort ansvaret från föräldrarna. Skolan ska jobba med det man kan påverka, eleverna. Alternativet är förstås skolplikt till 18 år, när dina barn är 18 år alltså.
Inte så illa som det blev. Sedan i början av 90-talet så faller svenska elevers prestationer i PISA.
Alla vet varför, men ingen kan säga det för alla är ansvariga.
Vänstern för att man glömde bort varför man bildade ABF.. och för att de i sig rätt intressanta pedagogiker en del företräder kräver en grundinställning av att det är bra att kunna något. Inte bara vara nyfiken, veta var man ska leta om man blir intresserad. Att veta, att kunna, att erövra världen genom kunskap är ett vänstermål.
Högern för att alla vet att en segregerad skola är sämre än en sammanhållen. Det är en vetenskaplig sanning och har alltid varit det. Bättre elever blir inte bättre av att bara vara med bättre, men sämre blir mycket sämre genom att bara vara med sina likar.
Så Björklund det spelar ingen roll om barnen i eftersatta förorten står upp och sjunger kungssången utan keps inför varje lektion. Vänsterpassningen är att det spelar heller ingen roll om du varje gång du inte gjort något får veta att det var jättetopenbra.
Och det spelar heller ingen roll om vi inför 13 standardverk som alla ska ha läst om man inte lärt sig läsa.
golit föreslår:
Sänk lärarlönerna. Sänkt ersättning motiverar sjuka att bli friska. Dåliga lärare att bli bra. (det skapar dessutom utrymme för högre löner för nya lärare)
Sänk betygen. Inför ett dubbel F som är omöjligt att nå hur lågt du än presterar. De som av olika anledningar vill vara sämst kan helt enkelt inte det.
Ta bort ansvaret från föräldrarna. Skolan ska jobba med det man kan påverka, eleverna. Alternativet är förstås skolplikt till 18 år, när dina barn är 18 år alltså.