med eller utan skor?

U

Uddatyp

snart ska min häst släppas ihop med dom andra på betet och vi ska antagligen ta av bakskorna vid ihopsläppet.

är de stor skillnad om dom är på eller av? är de väldigt mycket mer skadrisk om dom är på?

för igentligen borde väl en spark även utan skor göra väldig stor skada om den träffar på fel ställe.

hur skulle ni göra?
efter några dagar ska skorna på igen för ja måste hålla igång hästen..de är just vid ihopsläppet och några dar framåt...tills de är lugnt i hagen.

usch..gillar inte ihopsläpp..:crazy:

Sv: med eller utan skor?

Det allra bästa är väl att ta av bakskorna vid hopsläppet. Visst kan en spark ta rätt illa även av en oskodd hov, men med skor blir det oftast värre.

Sen beror det lite på hur pass sparkglad din häst är också. Kickar den och är högre i rang så är risken större.

Utan tvekan så ska man ta av skorna, en spark med sen sko tar flera gånger hårdare än en som är utan. Det är ju inte för inte som "slåssglada" individer tar på sig knogjärn när dom spöar upp någon stackare.

Kicki :)

Håller med! Av med skorna! Järn är hårt!!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30