Maxlängd på ryttare till minishettis

F

Fjunet

Hur lång tycker ni att en ryttare till en 83 cm hög shetlandsponny max borde vara? :bow:

Sv: Maxlängd på ryttare till minishettis

Kanske lite över en meter? men jag har egentligen ingen koll.. Men typ så skulle jag tro. :crazy:

Fjunet skrev:
Hur lång tycker ni att en ryttare till en 83 cm hög shetlandsponny max borde vara? :bow:

beror på vad ponnyn ska annvändas till? dom är små men dom e starka, självklart kan inte ryttaren vara så lång att fötterna dras i marken, men att bara ridas i skogen eller dyl brukar vara helt okej med en lite för lång ryttare, sen beror det på ponnyn kroppsform också om den e grövre eller nätare, mkt muskler eller inga alls, sen beror det självklart på ryttarens vikt, är det en lättare person gör det verkligen inget att personen i fråga är litre för lång, men är det en ryttare som väger lite mer, skulle jag tvivla lite! Sen ska ryttaren kunna rida hästen också det märker man juh, visa kan inte rida för små ponny för att dom tar för korta steg elelr att ryttaren jätte lätt tapar balansen. :) lycka till!

Jag har satt 35 kg som maxvikt. Ganska grov, musklad.

Grannar till mig har ca 20 shettisar.
Olika storlekar.
För det första vill jag säga att det är en otrolig skillnad på att rida en shettis som är 90 cm & en som är 100 cm.
Jag red shettis lite halvt seriöst tills jag vägde 45 kg & var kanske 155-160 lång.
Ska man rida shettis ordentligt skulle jag säga, Rid så länge det går, dvs så länge du inte släpar bena i marken typ :p
Nejdå, meen asså, det är svårt att säga !
För dom är så otroligt starka & breda (dom flesta).
Nu är jag 165 & kan ibland rida runt en kvart.
Dom tycker det är hur kul som helst !
Nu har jag en kompis som är 150 & rider en shettis på 1m.
Hon hoppar & är ute & rejjsar med sadel.
Hon ser helt lagom stor ut !:)

Hm ?! Rolig tråd. :crazy:
Varför skapa en sådan tråd...
...När man inte ens svarar på Inlägg...
Helt Meningslöst!

Men vad är det tänkt att jag ska svara på ditt inlägg?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama