Maxgiva per tillfälle?

Thera

Trådstartare
Av mestadels praktiska skäl får min häst bara kraftfoder på kvällen. Nu undrar jag om ni tycker att det är för mycket att ge vid ett tillfälle, om jag i så fall behöver fördela det över dagen?
Det är ett varmblod, normalbyggd.

På morgonen får hon 3 kg hö, till middag 2 kg hö och på kvällen får hon 4 kg hö + 1/2 kg Hippo Breed, 3 hg vetekli, 2 hg betfor, samt mineraler.

Dock ska vi successivt öka upp Hippon då hon är dräktig i 8:e månaden.
Så, hur mycket kraftfoder tycker ni man kan ge vid ett och samma tillfälle?
 
Sv: Maxgiva per tillfälle?

Finns ju rekomendationer. Det är:
Max: 0,4 kg kraftfoder per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.
Max: 200 g stärkelse och 75 g fett/100 kg/utfodringstillfälle. Överutfodring kan ge fodersmältningsproblem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 773
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp