Maxgiva på Krafft Plus Grön?

malumbub

Trådstartare
Nån som har nån maxgiva på Krafft Plus Grön? (Per kilo häst.)

Nånting mer att tänka på med just det fodret?

Tacksam för snabba svar!
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

Jag vet inte maxgivan. Jag ger som tillskott till hans andra kraftfoder. Däremot kan jag råda att BLÖTA pelletsen. Min häst (som äter i godan ro och alltså INTE kastar i sig maten) fick foderstrups förstoppning ett par gånger innan jag kopplade att jag måste blöta....
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

Hej!

Plus Grön är ju ett kopletterings foder och inte "hel"foder. = väldigt koncentrerat (höga värden). Kompletteras lämpligen till havre och ev betfor, allt beroende på höets närings värden. Det ges lämpligen till växande stora unghästar och fölston digivande och i senare delen av dräktigheten. det går inte att säga en max giva, allt är ju beroende på vad det är för häst. Jag använder grön plus som kompletering till havre och betfor. ska nu upp i ca 4kg havre, 1 kg blöt betfor och 1kg pluss sista delen av dräktigheten (+ ca 6-8 kg hö).
Pga av att grön pluss är ett kompletterings foder så är det ju väldigt koncentrat och kan vara starkt åt magen, bör vänjas in väldigt långsamt för att undvika sjukdom.En del kanske inte tål det.
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

Det finns ingen maxgiva så.

Och attd et är 'kompletteringsfoder' behöver man inte ta så hårt på, omd et ska eller bör kompletteras eller ges ensamt beror på HÖETS värden och INGET annat.
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

KPG innehåller 30 % soja dvs 1 kg KPG=300gram soja är väl den dosbegränsande faktorn.
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

Jag skulle nog säga att en av de begränsande faktorerna är att den innehåller mineraler och vitaminer, och då kanske ff a selen som inte bör överdoseras.
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

HelenaHandberg skrev:
KPG innehåller 30 % soja dvs 1 kg KPG=300gram soja är väl den dosbegränsande faktorn.

Enligt foderrådgivare (både kraffts och helt oberoende agronom, välkänd sådan med som ofta figurerar i foderstatsartiklar etc) så är soja i pelleterat färdigfoder inte lika 'illa' som soja i ren form och man behöver inte ta hänsyn till max 100 gram soja/100 kg häst när man ger t ex KPG.

Om det är 'sant' eller ej är en bra fråga, men när jag fick höra det från två av varandra oberoende källor bestämde jag mig för att det var okej. Och jag har inte på någon häst där jag (inte mycket, men ändock) överskridit sojamaxgivan genom giva av KPG sett minsta problem, ens hos de som inte reagerat bra ALLS på ren soja.

Däremot är det väldigt mycket mineraler och man kan få rejäla överskott (däremot ska de till väldiga givor för att nå maxtolerans). Detta gav mig huvudbry när lilldamen var liten och vägrade äta både soja och KP.. så det var Krafft Breed (som KPG hette då) det fick bli och det gav ett rejält mineralöverskott (om än i balans). Då tror jag jag frågade fem foderrådgivare och fick till svar att det var ingen fara med överskottet. Och eftersom jag letat ihjäl mig efter jämförbart foder men med lägre mineral utan att lyckas om jag inte villa åka till skåne och köpa, så fick det bli så.
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

Och hur är det med mängden snabba proteiner (lättlösliga eller vad det är) per mål? Jag har bara hört att man ska tänka på at den inte för bli för stor, men har inte hittat något om hur mycket som egentligen är för mycket.
 
Sv: Maxgiva på Krafft Plus Grön?

Alexandra_W skrev:
Enligt foderrådgivare (både kraffts och helt oberoende agronom, välkänd sådan med som ofta figurerar i foderstatsartiklar etc) så är soja i pelleterat färdigfoder inte lika 'illa' som soja i ren form och man behöver inte ta hänsyn till max 100 gram soja/100 kg häst när man ger t ex KPG.

Om det är 'sant' eller ej är en bra fråga, men när jag fick höra det från två av varandra oberoende källor bestämde jag mig för att det var okej. Och jag har inte på någon häst där jag (inte mycket, men ändock) överskridit sojamaxgivan genom giva av KPG sett minsta problem, ens hos de som inte reagerat bra ALLS på ren soja.

.

Om soja hettas upp till 300 grC eller mer så tas det fortare och i större omfattning upp i tunntarmen och läckaget till grovtarmen minskar. Det är ju möjligt attt det är det man gjort i KPGmen det vore ju så fall bra med en deklaration om detta.HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
254
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp