maxgiva mineraler

W

WithTeeth

Sitter här och försöker knåpa ihop en vettig foderstat.

Är ganska grön på det där med foderstatsberäkningar men tror mig ha fått ihop en vettig.
Mitt problem är att Ca/P kvoten blir på tok för hög, jag har lyckats få ihop det med hjälp av miner vit men måste då ge ganska mycket.

Min fråga, vad är maxgivan på mineraler?
Tittat i mina gamla anteckningar och där står det att maxgivan är 0,1-0,2 kg/100 kg häst, stämmer detta?

Sv: maxgiva mineraler

Det är ingen större fara om Ca/P-kvoten blir hög, så länge fosforbehovet är täckt (framförallt om det beror på Ca-rikt grovfoder). Man har gjort försök med kvoter upp till 5 utan att se några negativa effekter av det.

Glöm min fråga, lyckades få ihop det betydligt bättre när jag trixat lite med det. :)

Okej, vad bra då vet jag det nästa gång jag inte får ihop det :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka