maxgiva lucern

Penny_Lane

Trådstartare
Hur mycket lucern kan man ge en häst?

Finns det någon maxgiva / dag som man inte får överskrida och i så fall varför?!

Sv: maxgiva lucern

Nej det gör det inte. Så det går att ge fri tillgång om det så av lusern. Det är ju ett grovfoder precis som vanligt hö så det är hästens behov som styr mängden.

Ciao, köper lucern från granngården och på de säckarna står maxgiva 2 liter dagligen. Eller om det var 2 kilo... något av det var det iallafall. :)

mahlmt har rätt, det finns ingen maxgiva

Det är nog snarare så att fodertillverkarna hellre säljer av sitt dyrare kraftfoder och därför rekommenderar det i stället för att ge av lusern. :idea:

Ciao, köper lucern från granngården och på de säckarna står maxgiva 2 liter dagligen. Eller om det var 2 kilo... något av det var det iallafall. :)

Jag köper kraffts lucernpellets på granngården och på dem står det väl att 1-2 kg per dag är en vanlig giva?
För det finns ju som sagt ingen maxgräns eftersom det är grovfoder

Tack alla för era svar.
En fråga till, om man ger hästen för mycket lucern vad kan hända då? Tjocka ben, kolik? Ont i magen?

(Funderar nämligen på om jag helt kan byta ut mitt krafft grund mot lucern till mina tävlingshästar som vilar. Då det känns idiotiskt att stoppa i dem en massa som de inte behöver under vilan)

Det som kan hända är att hästen blir tjock...
Samma som om du ger för mycket hö.

Okey tackar. Tjocka får dom gärna bli.

Var mer rädd för att mage och ben skulle "komma i ohång".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka