Max grovfodergiva per utfodringstillfälle?

M

Mayara

Finns det någon rekommenderad sådan för stor häst? (ca 550 kg) Hur mycket grovfoder (främst hö) kan en häst tillgodogöra sig vid ett och samma utfodringstillfälle? Kan det finnas risk för större "belastning" (slaggprodukter?) av hästens system/matsmältningsorgan om den äter för mycket hö vid ett och samma tillfälle. Förutom risk för kolik förstås. Detta blev en litet virrig fråga men jag hoppas ni förstår vad jag menar...

God Jul på er!
/Mayara
 
Sv: Max grovfodergiva per utfodringstillfälle?

Hästar är gjorda för att äta grovfoder i princip jämt, minst 16-18 timmar per dygn. Så egentligen är fri tillgång det bästa för matsmältningens skull, då hästen själv kan välja när den vill äta och när den vill vila magen.
 
Sv: Max grovfodergiva per utfodringstillfälle?

Grovfodergivan är obegränsad och hästen kan tillgodogöra sig så mycket grovfoder som den orkar äta. Kolikrisken MINSKAR med mycket grovfoder (bara hästen har fritt vatten).

Det finns alltså INGA hälsoaspekter på fritt grovfoder (dvs så mycket hästen orkar äta hela tiden). Däremot om du har för höga värden sett till just DEN hästen så kommer den bli fet om den äter mer hö och får i sig mycket mer MJ än den gör av med.
 
Sv: Max grovfodergiva per utfodringstillfälle?

Det är klart att hästar är skapta för att beta och småäta hela tiden, men min fundering gäller då man inte har möjlighet att ha fri tillgång på grovfoder. Jag inbillar mig att hästar som har fri tillgång kanske "hetsäter" i början men lugnar ner sig efter ett tag när de lär sig att det finns mat att tillgå hela tiden. Då kanske den äter en stund och går iväg en sväng och rotar med annat, vilar osv. En häst som får foder fyra ggr/dygn kanske inte äter på samma lugna sätt.. Mina funderingar bara... Så en högiva vid ett tillfälle på 5-6 kg är alltså OK? + ett kilo kraftfoder vid samma tillfälle?
 
Sv: Max grovfodergiva per utfodringstillfälle?

Mayara skrev:
Det är klart att hästar är skapta för att beta och småäta hela tiden, men min fundering gäller då man inte har möjlighet att ha fri tillgång på grovfoder. Jag inbillar mig att hästar som har fri tillgång kanske "hetsäter" i början men lugnar ner sig efter ett tag när de lär sig att det finns mat att tillgå hela tiden. Då kanske den äter en stund och går iväg en sväng och rotar med annat, vilar osv. En häst som får foder fyra ggr/dygn kanske inte äter på samma lugna sätt.. Mina funderingar bara... Så en högiva vid ett tillfälle på 5-6 kg är alltså OK? + ett kilo kraftfoder vid samma tillfälle?

Visst kommer de äta i snabbare takt om de är hungriga, men själva grejen är att det inte GÅR att kasta i sig hö på samma sätt som kraftfoder, och magen är gjord för att ta emot hö. Så du hamnar aldrig i en situation där du får problem, utan hästen klarar så mycket hö som den lyckas pula i sig.


Så 5 eller 10 kg per tillfälle är ingen fara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 687
Senast: axel
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 914
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp