Matvägrare

B

Blicken

Någon som har nån idé.
Har en valack som vintertid inte äter särskilt mycket. Äter inte så mycket hö som han borde, kraftfodret som jag bytte till i våras har han ätit fram tills december då han började med att inte äta upp nu tittar han knappt på det. kan äta nån dl betfor om han har lust och morötter. Ger honom maten i hagen, inne (utebox i anslutning till hagen så han kan titta ut å ha koll men det verkar han ändå inte tycka va lika bra som ute i hagen) äter han ännu sämre verkar inte ha tid för han ska ut. Ute verkar han inte heller ha tid ibland måste stå å kolla vad som händer, t ex på grannens hästar.
En tanke var att det ofta blir mindre motion för honom på vintern då det är mörkt när jag kommer från jobbet, regn å rusk eller halt. Kan det påverka?

Tacksam för funderingar från er!

Sv: Matvägrare

Kanske, kanske inte. Har du hö eller hösilage? Det som närmast faller i tanken är tänder, sommartid är gräset så mycket lättare för en häst att tugga även om vissa defekter föreligger i tandstatus. Däremot kan det bli värre med grovfodret.

har hö. Tänderna är kollade - ok! Han äter hellre hö än kraftfoder (müsli, betfor). Har ätit bra fram till december. Var lika förra vintern. Då hade vi annat kraftfoder än nu.

Magkatarr? Kvalitetsförändringar i grovfodret? (lagrat hö kan ju faktiskt bli sämre om det blir t ex mögelangripet). Kanske värt att prova tarmbalanserande medel...

Vissa hästar föredrar hösilage (vår) och petar bara i höet. Har ni provat med hösilage?

Har du provat med lusern? Spannmål?
Öka på hömängden istället och ta bort kraften? Om han nu hellre äter hö...

Om han inte vill äta så mkt som egentligen behövs och har svårt att hålla hullet så kan du prova att ge honom OLJA + soja. Det ger SNABB energi och protein i små mängder...

Ja iså fall är min andra gissning på magen, precis som tidigare trådskrivare var inne på. Har nämligen själv en häst som KAN bli som din beter sig nu, när det sker är det i regel magen som inte är ilag som den ska. Trots att det kan se ut så på avföringen, så är han en lite ängslig natur vilket ofta visar sig på detta sätt.

Hej!
Vad skönt att höra att det finns någon mer än jag som har samma problem! Har en häst som verkligen skulle behöva äta mycket men som inte vill. Det hjälper inte att jag försöker proppa i honom mat, han äter helt enkelt inte upp. Fram till nyligen har han ätit lusern på morgonen, men den har han på sista tiden vägrat att äta så jag har slutat ge honom det. Skulle också bli väldigt tacksam för råd och tips!

Säger det samma, skönt att höra att det (tyvärr) finns fler.

Hur är din till sättet, verkar han stressad? Är han som min äter utan problem på sommaren? Jag var så glad i början på hösten för han åt och hade blivit så fin och verkade gladare. Äntligen ett foder han tycker om och så började han äta dåligt när det blev december igen... Jag blir galen, man mår ju själv dåligt av att de krånglar.

Med risk för att låta heldum, finns ju så många här som säkert är tusen gånger bättre än mig på hästmagen, hästfoder o.s.v.
Men kan det inte vara så att din häst är lite kinkig? Man kan ju märka det hos hundar, katter, människor - ibland smakar inte maten helt enkelt och man kanske behöver lite omväxling.
Känner iaf en häst som man måste lura genom o byta foder lite då och då för att han ska äta ordentligt.
En tanke bara...

Nej, han verkar inte alls stressad vad jag kan märka. Helt lugn och cool men äta ordentligt vill han inte. Han äter något bättre de måltider då han får hösilage i hagen än när han får i stallet. Sommartid äter han kraftfoder ordentligt och äter gräs med god aptit. Hö däremot ratar han helst så länge det finns gräs som ju är mycket godare. Nu vintertid äter han generellt bättre om det är kallt och klart väder än när det är lite plus och regnigt. Han föredrar också sitt hösilage framför kraftfoder, brukar börja med hösilaget och går över till kraften efter ett tag. Men tyvärr äter han ju inte så mycket att det räcker med bara hösilage...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 988
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Hej! Jag har tre hästar (valacker) som går tillsammans på lösdrift och står inne tillsammans. Två av dem har vi haft i ca ett år och den...
Svar
2
· Visningar
727
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka