Matvägrar?

Vica

Trådstartare
Kisse kom hem igår efter att, som vanligt, varit ute hela dagen (ca 14 timmar). Han gick till maten, tittade, nosade och sedan gick för att gosa med mej. Jag trodde bara att det var hälsningsceremonin och visade honom till matskålen igen, gav honom färskt vatten och lite mjölk och fortsatte med mina sysslor.

Kissen har knappt rört matskålen alls! Inte vattnet heller. (Dock drack han ur kranen, men det var inte mycket). Mjölken har han bara smakat på. Han verkar vara ganska trött, har inte lekt nått utan sovit och hållt sej nära mej hela tiden.

Vid 4tiden i morse vaknade jag och han ville ut. Sen dess har jag inte sett honom, han kommer nog hem i kväll igen som vanligt.
Han får Hill's Dietmat ska snart byta till Oliver's. Ingenting är annorlunda, ingenting är nytt. Papps trodde han kunde fått i sej råttgift eller liknande, att det var därför han inte åt och var trött, osv.

Behöver lite råd, blir han sämre åker vi till VET imorgon eller ev nästa vecka..

Sv: Matvägrar?

Äter han inte ikväll heller så tycker jag ni ska kontakta veterinär snarast. Råttgift kräver direkt åtgärd, det slår ut alla organ i kroppen inom nån dag. Men även njurproblem mm kan orsaka aptitlöshet.
Det är ju jätteviktigt att han dricker också, iofs kan det tänkas att han dricker ute, men nyp i nackskinnet och kolla så han inte är uttorkad.

Han verkar inte uttorkad, han "återhämtar" (temporärt ordförlust, vad heter det??) sej bra när jag tyckt på tandköttet. Inte grumlig i ögonen, rumpan ser fin ut och han hade ingen feber.. Jag tror inte på råttgiftet, men vill inte heller utesluta nått.

Är det njurarna så är ingen av de sakerna du skriver upp typiska njurproblem. Eftersom han tydligen är allmänpåverkad (du skriver trött) så skulle jag iaf kontakta veterinären om han inte äter ikväll.
Jämför vad du skulle göra om din häst inte åt.

Jag kollade med vet innan idag och jag skulle avvakta över helgen..

Kan man tvångsvätska honom via munnen om han nu skulle vägra dricka med?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 173
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 476
Senast: MJLee
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka