C

Cernika

Vad skall katterna äta? Här går det åt en oerhörd mängd mat varje dag då vi har fem kattungar på 7 veckor. Vår återvinningsback blir full på nolltid. Är van att den brukar bli full med kartonger, men nu är det plåtburkar vi fyller den med.

Det är nu så mycket debatt omrking att man skall äta närproducerat för miljöns skull dvs man mat behöver inte forslas tvärs över hela jordklotet för att sedan konsumeras i Sverige.

Jag är en slarver vad gäller miljömedvetenhet, men många bäckar små. Man får försöka med det lilla man kan göra.

Kollade in burkarna på ICA idag och jag blev lite smått förvånad. På de stora märkena Whiskas, pussy, Friskies står det inte var de egentligen är producerade utan bara vem som är ansvarig i Sverige. Mjau är Svenskt. Det köper vi oftast. Icas märken Euroshopper och de som det bara står ICA på är ibland från Sverige, men ibland är det tillverkat i Frankrike. Varför skall kattmat behöva åka lastbil från Frankrike till en ICA-butik i Göteborg? Kanske via Stockholm också. Vem vet?

Tips på Svensk mat, ekologisk mat och vilken mat är bäst utifrån näringssynpunkt. Jag är inte riktigt för det att köpa mat från det företag som lägger ner mest pengar på flashig TV-reklam.

Sv: Mattråd

Mjau-burkar är jättebra, både relativt billigt, bra ur näringssynpunkt och svenskproducerat! Vill du ha högre kvalitet är det hemlagat som gäller, och det har jag full förståelse för att inte alla orkar sätta sig in i.

I dagsläget är det många pålästa uppfödare som överger "märkestorrfodren" till fördel för just Mjau och liknande burkmat.

Det är väl i princip bara MJAU som är helsvenskt. Burkmaten är riktigt bra (tetramaten är miljövänligare men lite dyrare) och torrfodret är väl hyfsat för att vara torrfoder.

Om du vill kan du utöka menyn med köttprodukter från svenska färskfodertillverkare tex. Klass köttkross (måste kompletteras med kalcium) eller Nordics oxkross (måste också kompletteras med kalcium och gärna även med lite lever).

Du kan även ge svensk kyckling. Köp hel, fryst kyckling och stycka upp och dem (med ben och allt). Billigt, nyttigt och svenskt.

Ekologisk kattmat känner jag bara till ett märke och det är holländska(?) Yarrah. Svårt att få tag på och ingen vidare hög kvalité.

Oj :o Hur mycket stoppar de i sig?
Bara undrar då jag har tre vuxna katter och en på snart 4 månader hemma och det går ca 5 dl om dagen ( likamed rätt lite...).

Jag kör med Mjau och tonfisk, Mjaus tetror och Mjaus torrisar + små burkar med tonfisk ibland.

Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket våra åt vid vilken ålder (eftersom vi gav flera foderslag) men innan de flyttade kunde våra fem ungar sätta i sig lätt mer än en burk om dagen, plus de vuxna katternas mat= nästan två burkar /dag...

Under semestern har jag roat mig med att läsa på om kattmat. Så från att ha ätit i princip enbart Royal Canin, så får mina katter numera Mjau tetror morgon och kväll. Till det får dom knapra lite Orijen torrisar. :bump: Och de har inget att invända mot den nya kosten. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka