Mattor som liggunderlag i boxen

E

Elisabethh

Hej!

Funderar på hur jag kan förbättra lösdriften till nästa vinter. Tycker halm som bädd är knöligt och funkar dåligt. Är det någon som har använt de där plastmattorna som finns att köpa på tex Nordpost? De ska kunna användas i box, är ca 4 cm tjock och avleder kiss. Verkar väldigt praktiskt för det blir ju enkelt att hålla rent.

Sv: Mattor som liggunderlag i boxen

Vad har du under halmen? Jordgolv? Betonggolv?

Vad har du för halm? Hackad eller "långa strån"?

Har du jordgolv borde det fungera bra med bara halm, förutsatt att du har tillräckligt tjockt lager och helst hackad halm. Mocka bara bort bajset, kisset ska vara kvar och "binda". Täck över det blöta med ny halm.

Har du betonggolv är det svårt att bara ha halm tycker jag. Grunda med nån dm torv/spån/bark och sen på med mycket halm.

Vi har valt att i den delen av vår lösdrift där det är betonggolv strör vi med spån och mockar dagligen, ingen bädd alltså. I den delen med jordgolv har vi halmbädd och mockar bara bort bajset dagligen.

Jag jobbar på ett jordbruk där de bytte mattorna i liggbåsen. Jag fick ta mattor till hästarna om jag ville så jag la mattor i hästboxarna o sen dess har jag aldrig mer haft liggmärken på hasarna på hästarna. Det är mjukare, tystare o varmare. Jag gillar det skarpt o sen behöver jag inte ha så himla dåligt samvete om jag har lite mindre strö nån gång de ligger mjukt ändå o slipper ont:)

KL
vilken tjocklek/sort har du på dessa mattor? ligger de stilla även om man har broddade hästar så att säga?
jag funderar på att ha i boxen, men vet inte vilka man ska satsa på isf ?

KL
vilken tjocklek/sort har du på dessa mattor? ligger de stilla även om man har broddade hästar så att säga?
jag funderar på att ha i boxen, men vet inte vilka man ska satsa på isf ?

Mattorna jag har är väl ca 2 cm tjocka o blytunga. De ligger ganska bra stilla, men i kanterna vill det gärna krypa under spån så jag får skotta undan där ibland. Det är inget större problem dock. Man kan ju skruva fast dem i golvet oxå... :idea: här har vi varit för lata för det bara:angel:

Vet inte om det är just dom mattorna vi har i stallet (är inackorderad) men tycker dom är helt ok! Men man måste ha tillgång till en högtryckstvätt för att tvätta rent mattorna emellan åt. Annars luktar det f*n efter ett tag.

Vi har betonggolv och lösdriften är ca 100 kvm stor. Vi vill gärna begränsa bädden till en del av lösdriften, det går åt enorma mängder halm annars och det till ingen nytta! Fördelen med mattor är att de stannar på plats och lätt att mocka ut efter hand. Vi kan tyvärr inte komma in med bobcat eftersom det är för små ingångar in i byggnaden så allt får mockas för hand.. Därför är det svårt att göra en bädd som bränner.

Strör du på mattorna också eller är de mjuka nog som de är? Vet ni andra som säljer än nordpost? De är rättså dyra där..

linisen84, hur tjocka och stora mattor är det? Strör ni på dem för mjukare bädd? Ja som tur är har vi tillgång till högtryckstvätt :)

Vi har inget strö alls. Funkar utmärkt, varmt och tort. Dom e väl i stl med nordposts skulle jag tro... typ 4-5 cm höga... kanske 1*1 m eller ngt sånt. Väldigt lätt mockat... Men mkt sopande...

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 224
Senast: Efwa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 615
Senast: Karma
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 216
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama