Mattjuv - kommer bli en lååång natt för Husse

apocalypsen

Trådstartare
Min hund passade på. I den korta tidsintervallen från det att matte drog igen ytterdörren och drog till jobbet, tills dess att husses nyckel vred om låset, då slog han till.

Han har aldrig stulit från köksbänkar, trots att det har tinats massor av smarriga saker. Men 1,4 kg Nordic SP+ visade sig vara oemotståndligt. En 1kg korv och 2st 200g hamburgare slank ner. Burgarna var tinade, korven halvtinad.

Ringde djursjukhuset och veterinären tyckte att han skulle vara stilla för att minska risken för magomvridning och att det fanns en hög trolighet för diarré och kräkningar. Däremot tyckte de att vi kunde stanna hemma och hålla koll.

Någon annan vars hund har tryckt i sig nästan en veckoranson mat?

Jag lider med sambon som såg fram emot en lugn kväll där han skulle fira sig & Stridstysken. Nu får han istället hålla koll på min odågiga mattjuv till hund. Ja han är jäkligt billig just nu och i fortsättningen serveras det torrfoder när det har glömts att tina det färska - man lär sig av sina misstag :cool:

Sv: Mattjuv - kommer bli en lååång natt för Husse

Inte en veckoranson mat, men en julskinka på runt 5 (!!!!) kilo stal rottistiken minsann..... Hon sket som en räv när den skulle ut kan jag lova!

Har hänt här med nån gång genom årens lopp att någon hund satt i sig abnorma mängder ätbart av något slag med följden: Mage som sett ut som det finns en medicinboll i den och hiskeliga mängder av ffa illadoftande fisar och givetvis också extremt mkt mer (och lösare än normalt) bajs som vill ut.. :angel:

Tack och lov för hundgårdarna sådana gånger säger jag bara :bow:

Fast 1,4 kg är väl ingen enorm mängd för en hund i den storleken egentligen? Det är väl den blåa odågan?

Mina äter bara en måltid om dagen, och ena hanen har för tillfället en ranson på 900g Fodax då, men hade som allra mest 1,5 kg när han både växte och samtidigt var extremt svårfödd. Det var aldrig några problem. Han har vägt mellan 25-28 kg.

Min ena vovve var en riktig mat-tjuv när hon var liten. Hon har lyckats få ner mycket genom åren, tex 5 fläskkotletter (utan ben som tur var!). Då var hon bara halvåret, men det gick bra med magen. Förutom att hon rapade, sket och såg ut som en fotboll :D

Det har visat sig att hon har en riktig stålmage som klarar det mesta, och den sattes på prov i vintras då hon lyckades käka upp en hel ask med chokladpraliner :o
Ringde vet som tyckte vi skulle ta det lugnt och hålla koll på henne då det var mjölkchoklad som inte innehåller så mycket kakao. Den gången märkte vi inte något speciellt på henne sen.

Hoppas det går bra med din lilla vovve också!

Jag tycker väl egentligen inte heller att 1.4 kg är någon enorm portion för en hund i hyfsad storlek. Sen ska man förstås vara försiktig med motionen men jag har hört om hundar som ätit betydligt större "portioner", typ som nån skrev om 5 kg julskinka.... och ändå inte mått dåligt, förutom hemska fisar och väldigt stora högar vid rastningen sen. :crazy:

Hoppas det går bra med vovven!

Loka har satt i sig iaf 6-7 kg torrfoder ett par gånger och uppenbarligen lever hon än;) den mängden färskfoder hade jag knappt reagerat på faktiskt, och det har hänt flera gånger att hon har stulit 1-2 kg färskfoder.

Min hund har ju iofs också smällt i sig ett paket kakao och rakblad, och som sagt så lever hon än...

Han äter i vanliga fall 300g färskfoder (Nordic SP+) och lite torrt ihop med det. Han har dessutom en historik av magproblem pga den höga stressnivå han var uppe i när vi tog över honom så jag erkänner mig nojjig när det kommer till hans mage.

Husse tyckte att han började bli lite väl orolig kring magen, låg och slickade och boffade så han övertalade den Grå att kräkas upp det mesta medelst en liten skvätt saltblandning. Han hann bara precis svälja ner den så kom allt upp och jag är jätteglad att jag slapp se eländet.

Sedan visade sig att den Grå odågan tyckte att det här med att klättra på diskbänkar var riktigt lönande så han försökte sig på mer matstöld. Nu sitter han inlåst i grovköket och tycker synd om sig själv och jag får väl vara tacksam att Husse inte har bundit honom i lyktstolpen utanför huset med en skylt "bortskänkes" om halsen :cool:

Akilles satte i sig ca 2 kg torrfoder för ett tag sedan och blev faktiskt rejält medtagen. Magen såg ut som en tunna och han såg ganska ynklig ut. Jag skulle precis börja leta upp en nattöppen vet.klinik när han började ulka. Sedan la han en gigantisk pizza på gräsmattan varefter allt var frid och fröjd;)

Jag är glad att det kom ut den vägen eftersom det var torrfoder, Orijen dessutom som han blir rätt så hård i magen av.

Hade det varit färskfoder hade jag nog inte oroat mig alls för något annat än magomvridning. Så du kan nog vara lugn!

Haha

Jag fick också övertyga min man om att det var synd om hunden, inte rätt åt honom att han hade ont i magen:D

Min vrakte i sig tva hastars mat (ungefar 3 liter, sjalv ater hon normalt ungefar en halv liter hundmat) i Tisdags eftermiddag. Jag tog henne till traning pa kvallen ... och kan upplysa att hon var lika ivrig att fa en kottbulle som vanligt:p Hon var dock inte ett dugg intereserad i Frukost nasta morgon, och for andra gangen i sitt liv vaknade hon och behovde ga ut mitt i natten. Tva ganger:angel:

Nu sitter han inlåst i grovköket och tycker synd om sig själv och jag får väl vara tacksam att Husse inte har bundit honom i lyktstolpen utanför huset med en skylt "bortskänkes" om halsen :cool:

Säg till när han gör det så kommer jag och hämtar! :D

Eget rekord är gamla labbetiken som fick följa på grillparty modell large med catringfirma som stod och grillade en hel dag, benresterna la de på ett bläck på marken och sparkade ut bakom partytältet.
Hunden rapade grillkydda i en vecka, men överlevde.

Nje, men min hund har vid några tillfällen snott hembakat bröd modell grovt, kompakt surdegsbröd. Hunden blir riktigt seg efter en sån limpa. Det är sådant bröd man blir proppmätt på efter två-tre skivor :cool:

*KL*

Jag inser plötsligt vilken osedvanligt snäll hund jag har när jag trots att han konstant sväääääälter(om man frågar honom) kan lämna hans fodersäck öppnad ute på golvet(vi bor lite tillfälligt just nu) och hans matskål med frukostmaten(resterna av vår lammbog) kan stå på köksbänken. Jag inbillar mig inte att det handlar om lydnad, saker på golvet försvinner direkt om man inte är vaken :o....

Min skulle inte dromma om att 'counter surfa' heller ... eller pusha in i fodersacken ... men lamna en hink hastmat pa marken sa ar det hennes.:p

Mormors hund satte i sig en hel plåt med ojästa vetebullar en gång :crazy:
Det gick bra dock, hunden fick magpumpas men blev pigg och kry efter det. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka