Mattespad med eller utan kant?

NilaD

Trådstartare
Har precis beställt en mattespad, hade ingen aning om att det fanns så otroligt många modeller och utföranden. Nu är jag i valet och kvalet huruvida jag ska ha med eller utan pälskant bak. Så nu vill göra höra era åsikter kring detta.

Sv: Mattespad med eller utan kant?

Jag föredrar utan pälskant baktill, fördå kan man ha den under schabraket om man vill!:D

Håller med där.

Om jag har pad har jag den under schabraket, blir snyggare utan kant då.

Mig veterligen blir ju funktionen annorlunda om du har kant baktill eller inte. På hoppsadeln till min 3-åring har jag utan kant bak eftersom den mest behöver lyftas upp framtill. Övriga sadlar med padd har med kant både fram- och baktill.
Så huvudfrågan är alltså, varför ska du ha en padd?

Jag rider mkt olika hästar med olika exteriör och kan inte ha 20 olika sadlar hemma :angel:. Alltså vill jag ha en correctionpad så att jag kan ändra om så behövs. Men jag vill ju kunna använda den även på tex tävling.

Ladycovergirl: Om det är pälskant bak eller inte gör ju ingen skillnad i paddens funktion :confused: Pälskanten ska ju absolut inte ligga under sadeln.

Jag har utan kant där bak, just av den anledningen.

Ladycovergirl: Om det är pälskant bak eller inte gör ju ingen skillnad i paddens funktion :confused: Pälskanten ska ju absolut inte ligga under sadeln.

Jag har utan kant där bak, just av den anledningen.

Jo de har den väl? Har en sadel som glider fram tex så väljer man ju en padd utan ludd bak för att endast lyfta fram men som TS beskriver att hon vill ha en för hon rider många olika hästar så skulle nog ja iaf ta en med ludd både bak och fram då man flyfter hela sadeln plus att har man ludd där bak så hjälper det till att hålla sadeln still och de kan ju vara en fördel när man har samma sadel till flera hästar då alla inte ser likadana ut:)

Förresten finns correktion padden utan ludd bak? Har nämligen en sådan till mitt sto och när ja köpte så fanns den bara med ludd både fram och bak..

Nej, men padden är inte likadan för det. Jag har jämfört mina paddar samt att jag på sadelutprovningen med min lilla rekommenderades padd utan kant bak.

Ludd bak eller inte spelar ju ingen roll för tävlingsbiten. I ditt fall skulle jag nog ta en correctionspadd med ludd bak för att på så vis lyfta hela sadeln vid behov.

Men kanten ska ju inte ligga under sadeln så hur kan det göra skillnad annat en utseendemässigt (tänkte närmast på att det inte är så snyggt med den gulaktiga kanten under tex ett vitt scabrak). Kan inte heller förstå hur en pad utan kant skulle lyfta sadeln mer där fram??? Den är ju jämntjock.

Sunny: correctionpadden finns även utan kant, det fanns verkligen hur många modeller som helst av denna pad (dressyr, allround, olika uppbyggnader, färger, med kant, utan kant, you name it).

Luddet på kanterna är ju bara för "syns skull" så du har rätt. Det påverkar inte paddens funktion - den är ju lika lurvig undertill för det..

Correctionpadden finns som du säger i alla möjliga utföranden. Själv har jag en med bara dekorationslurv framtill, för att kunna ha den under schabraket.

Correctionpadden har fickor för ilägg både fram och bak så den kan förändras efter behov, eller bara användas som den är utan extra fyllning någonstans.

du är dressyrryttare va? isf tycker jag du ska ta utan, ser mer stilrent ut! då jag köpte min så fanns det bara med kant men om jag skulle köpt en i dag så skulle jag helt klart ta utan kant båda fram och bak - stör mig enormt på luddet framtill som är i vägen för händerna...:devil: tur den inte används nu för tiden.

Så sa dom till mig också när jag skulle köpa en pad. Till dressyrsadel - ingen kant bak. Hoppsadel - kant bak.

Jag hatar bakluddet, sadeln ser alltid för lång ut på hästen även om det inte är så. Sedan vill jag kunna använda luddet direkt mot ryggen men även ha schabrak. Då är utan kan självklart. Fast just nu har jag bara en padd med ludd bak :S

mina var exakt lika dana, enda skillnaden var att luddet var uppvikt baktill men det ligger jag iaf bakom sadeln o påverkar inte ett dugg.

Men det beror ju på vad du vill uppnp med din padd. Mattes paddar iaf med kanal används ju under sadeln för att sadeln inte ligger super. De med fårskinn både fram och bak, lyfter både fram och bak. De med bara fårskinn fram lyfter bara fram osv.

Om du har en sadel som ligger som den ska, skulle jag aldrig stoppa en padd under. Kan ju liksom få motsatt effekt.

Själv får jag använda ett mattes korrektionspadd med ilägg i nån månad för att korregera att sadeln just nu inte ligger helt super. Skulle aldrig annars lägga under en sån tjock padd eftersom det påverkar hur sadeln ligger.

Det stämmer inte för då har du en för liten padd. Sadeln ska ENDAST ligga på tyget och inte på luddet.

Va? Sadel och padd är utprovad av pr.sadelutprovare och ligger precis som den ska och fyller den funktion som den ska. det är väl självklart att inte sadeln ligger på fårskinnsluddet där bak, var skrev jag det? Har en korrektionspadd med ilägg som lyfter både fram och BAK, den ligger inte på luddet.

Jag går i det här fallet på vad sadelutprovarna rekommenderar. Det är enklast för mig. Säger de att det är olika funktion så är det antagligen så.

Men det har ju inte med luddet o göra menar jag :)
Men även en padd utan ilägg lyfter både fram och bak, den lyfter ju hela vägen.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 412
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: miumiu
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag... 2
Svar
28
· Visningar
903
Senast: Trott
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
692
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring