Matt päls.

J

Juvelflickan

Hejsan!
Min häst är väldigt matt i pälsen. Jag undrar om någon vet vad detta kan bero på? Har hon någon brist på något?
Har hört att man kan köpa billig receptfri och bra B-vitamin tabletter på Apoteket. Har tyvärr glömt namnet "B-...något", någon som har erfarenhet av detta?
Jag är mycket tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Matt päls.

jag vänder på steken och berättar att hästen brukar vara blank och fin i pälsen när den i övrigt mår bra, dvs är frisk, trivs med livet och får en välbalanserad foderstat (helst då baserad på analyserat grovfoder och uträkning utifrån det - mer info på fodersidan...)

Visst kan du prova att ge lite B-vitamin, men jag tror nog att resultatet inte blir vad du önskar.
B-vitamin kan du köpa på Granngården eller hos andra foderleverantörer. Apotekets Beviplex går säkert också bra.
 
Sv: Matt päls.

Min ena häst blir alltid så här års när fällningen börjar matt och trist i pälsen. Vet eg inte varför då hon står på en väl uträknad foderstat och i övrigt mår bra. Det enda jag kan komma på är at hon går täckad hela vintern och att det kanske gör att den päls som borde släppa inte gör det på "rätt" sätt pga just täcket. Men det är bara en fundering från min sida.

Jag ger B-vitamin varje vår för att underlätta fällningen. Ponnyn blir otroligt grinig om hon inte får B-vitamin.
 
Sv: Matt päls.

Håller med Ameo!

Har detta kommit nu eller har det varit så hela vintern?
En allmänt välmående häst är blank och fin i pälsen, så se över foderstat och rutiner OM det inte är så att det uppkommit plötsligt nu. Har det med pälsfällning att göra kan det hjälpa med B-vitamin.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 105
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: höstmåne
·
Foder & Strö Hej alla kloka Bukare :) Jag har sedan två veckor tillbaka en ny pålle och nu har lite funderingar krupit fram. Ni kanske har bra...
Svar
15
· Visningar
2 843
Senast: lomuxx
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 510
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp