mått på boxdörr!

A

anni0301

Tjolahopp!
Bygger nytt stall i befintlig byggnad och igår fyllde vi boxväggarna med plank. Så nu är det bara överliggarna kvar, galler och Dörrar.
Vi stod där och kliade våra huvuden - vad ska man ha för mått på dörrarna? vi har byggt enl ridsportförbundets mått i övrigt, så själva hålet är 1500 brett, men jag hittade inga dörrmått på höjden (eller så var jag för trött för att se:p)

Boxväggarna, dvs plankdelen, är 1600 hög. Men i en box kommer det stå en b-ponny och i den andra ett hbl på 160. Vill gärna att b-ponnyn ska kunna se ut oxå:angel: men utan att kunna klättra ut.

Dörrmått mottages tacksamt! Hästarna ska kunna sticka ut sina huvuden ovanför dörren så där blir inget galler.

Sv: mått på boxdörr!

Dörröppningar till box ska vara i vart fall 120x220 eller större, med själva dörren så gäller det att avståndet mellan dörrens överkant och taket skall vara mindre än 15 cm eller större än 45 cm (precis som boxvbäggarna) och dörrspringan mellan golv och boxdörr skall vara mindre än en hästsko när dörren är stängd... dörren gör man så att den går minst upp till halsen där denna fäster vid bogen på den häst som står där, enklast kan vara att ta ett måttband och titta efter på den häst som ska stå där - så får ponnyn titta ut lite också :)

2200 breda boxdörrar? har jag aldrig sett någonstans. Rek.mått är 1500 och jag tycker det ser ut att vara GOTT om plats. Måttet från golvet får max vara 7 cm.
Dörrarna kommer bli runt 134cm, då kan ponnyn stoppa ut huvudet och ändå kan jag ställa en stor häst där

Nja nu läser du inte vad som skrevs.
Dörrhålet ska vara 120x220 cm minst. Alltså minst 120 cm brett (så era 150 är nog lungt) men sen ska det vara minst 220 cm hög öppning.
Det är vad som står

*skratt* oj, ursäkta ;) :D
Ja höjden är 250 cm :

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är jag igång med mina frågor.... Jag funderar på var man kan få tag i boxar där dörrarna är mestadels i galler. Eller om det är...
Svar
15
· Visningar
13 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka