Matt o trist i pälsen..=(

ika77

Trådstartare
Jag har ett 7-årigt sto som har en så grymt dälig vinterpäls. Enligt förra ägare har hon haft det föregående vintrar oxå. Den är matt och sträv och inget rolig alls att borsta på.. Hur mycket jag än ryktar så blir den inte fin. Hon är avmaskad helt enligt rekommendationerna och hon får mineraler och Krafft ( som det oxå ju är mineraler i) Hon är dessutom svår att hålla hullet på. Hon är lagom nu, men just nu så står hon. Hon lär ju tappa mer hull sen när hon blir igångsatt. Jag anar ju kanske att det kan vara nån vitamin som hon saknar. Typ B-vitamin eller nåt.. Men borde det ha med hullet att göra? Hon äter även lusern.+ 12 (!) kg hö/dag. Hon är ett varmblod och jag vet att vissa av de individerna är svårhullade, men med den foderstaten hade man ju hoppats på en rund o go' häst. Hon är frisk i övrigt och är pigg o glad. Aldrig ledsen eller verkar ha ngr krämpor.. Innan har jag även gett henne majs-ölja varje dag. Men det gjorde varken till eller från.. TIPS SNÄLLA!!! :cry:

Kan hon lida av proteinbrist? Känner till två hästar som fick jättefin päls efter att deras proteinintag höjts.

En häst som får tillräckligt med näring skall vara blank i pälsen utan någon borstning.

Linfrö brukar vara bra för pälsen, bör kokas eller iaf blötas i hett(kokt) vatten innan du fodrar för bästa resultat, ca 1 dl om da'n.

Har du ordnat kollat tänderna på länge? om dom inte kan tugga ordentligt så tillgodogörs ju inte fodret ordentligt.

Om du har analyserat hö/ensilage så är det alltid bra att försöka räkna ut en ordentlig foderstat, så blir det lite lättare att se vilka ev. tilskott som kan behövas.
Annars är något multi vitamin preparat som t.ex chevinal plus alltid ett bra alternativ.

vetegroddsolja är ochså bra för pälsen du kan ju prova d.
Trist att hon blir sådan i vinter pälsen,men är hon fin på sommaren?

Ja, vetegroddsolja har jag haft i tankarna att börja ge henne. Men vilket är bäst:
Vetegroddsolja eller linfrö?? :confused:

Ja, på sommaren är hon jättefin i pälsen . Blänker så fint så. Så det borde ju vara nåt som hon får i sig via gräset på sommaren och inte på vintern...Hmm.

Vad är det för vitaminer/mineraler i gräs????
Nån som vet??

vad har du för proteinvärde på ditt grovfoder?

Gräs har ett högt proteinvärde, så det kan vara detta som medför att hon blänker på sommaren.

Nu kommer jag med ett så´nt där tråkigt svar, men har du koll på foderstaten? Det vore i alla fall det första jag skulle kollat om jag vore i din situation. Speciellt som hon är svår att hålla hullet på kan du ju behöva lite hjälp?

Lycka till!

;) Krocket

Om foderstaten ger allt hon behöver i övrigt så skulle jag prova att ge b vitamin. Dom får fina oc blanka pälsar av det, dessutom underlättar det näringsupptaget i det stora hela.

Det finns pelletrerad linfrö som jag ger min ena häst som är ett varmblod och han fick en jättefin päls han har oxå svårt med hullet så han får fri tillgång till hö dels beroende på att varmblod har en större förbränning och sen dess håller han hullet

prova att ge b-vitamin du...de flesta hästar kan behöva det nu när dom ska fälla...
foderjäst brukar oxå göra saken bättre...
lycka till!

Om du har koll på fodret och dess innehåll och allt med analyser och sånt stämmer så är mitt råd till dej olja! Helst inte raps och mat olja men majs och solros går alldeles utmärkt! hästen får en smörjning i tarmarna och den blir glanskg och fin, samt är det energi som inte sätter sig i huvudet utan istället på hullet. Man kan ge upp till 4dl olja per dag för en fullvuxen frisk häst (naturligt vis inte på en gång och med sussesivt invänjning!)

lycka till
Colombia Girl :bump:

OJ!! Så mycket?!? :p
Jag har bara gett henne typ 30 ml majsolja 2 ggr/dag och det gjorde ingen nytta direkt.. Men hur lång tid tar det innan hästen har tagit åt sig oljan och det börjar ge resultat? jag höll på i 2 månader....
jag måste nog kolla upp mängden lite där och i så fall börja ge henne det igen . Fast öka på lite.
Nån mer som vet ang. det här med olja.. Hur mycket ger ni till era hästar dagligen och hur blir resultaten?

Ha det gott alla !! :bow: :bow: :bow:

borde vara olika från häst till häst. på mitt stall har ett sto börgat på olja ca 0,5 dl/dag och jag märkte stor skilnad snabbt. hon e jätte fin i pälsen nu. ser almänt frächare ut.

Ja så sa man till mej på Krafft när jag talade med min foder rådgivare... men jag tror inte att någon ger så pass mycker olja? Jag gav min totto ca 1,5dl /dag delat på två giv... Tänk oxå på att fettlösliga vitaminer tas upp bättre av hästen om de ges till sammans med "fet" mat... :)

Colombia Girl :bump:

tror också det saknas något i foderstaten i och för sig, men det kan väl iallafall inte bli sämre med lite pälsglnas?

Lycka till med pållen... Jag ger travaren olja för att hålla hullet bättre.

Alla tips innan mig är iförsig bra men ska du köpa b-vitaminer, som det låter som att hon har brist på pga mattheten i pälsen kan jag varmt rekommendera Kraffts multivitamin. Den gör under för både pälsen och hovarna eftersom den innehåller så mycket vitaminer. Finns att köpa bla på granngården.
Angående hullet..
12kg hö tycker inte jag låter som några överdrivna mängder utan ganska normalt. Har du analys på höt? Hur mycket krafft ger du och vilken sorts krafft?
Jag tycker personligen att det är bättre att hålla sig till en sort som tex krafft än att blanda olika.. (hmm säger emot mig själv nu eftersom min häst äter 3 olika sorter basfoder, men det beror på pengar..)
Ger du hö + krafft kan du ju tex prova att ge krafft protein. Då får hon ett högt proteinintag och borde bli rund och fin och bygga muskler. Ett tips som fungerar utmärkt på taniga fullblod eller varmblod är att också ge dem obegränsat med havrehalm som de kan stå och mumsa på under nätterna. Kompisens fullblod som var ett skelett tidigare ser nu ut som en övergödd ponny :)

0,5 dl olja om dagen räcker för pälsens skull. Enligt senaste rönen i trav och galoppronden är rapsoljan den bästa. Har det inte hjälpt med olja behövs kanske lite mer protein.

På KRAFFT så säger man att man inte bör ge hästar rapsolja... Det är sån olja som ofta sätter sig i "huvudet" på hästen... Fick reda på det i sommras av min foder rådgivare... hm.. ja ja vad vet jag... hehe :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka