Matskålar utan nickel

ufot

Trådstartare
Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre innehåller rostfritt stål nickel.

Jag är själv en klumpeduns utan dess like och tar sönder allt som är i glas och keramik. Jag har därför i många år enbart använt skålar i rostfritt stål. Nu går ju inte det längre och jag är personligen inte så förtjust i plast. Jag börjar därför fundera på att köpa mässingskålar som matskålar till hunden.

Jag har tittat lite på nätet och hittat några skålar från Mr Fredrik som är i mässing.

Finns det fler material som inte innehåller nickel?

Någon som har tips på matskålar som inte innehåller nickel?

”Fungerar” det att ha mässingskålar som matskålar?

Silikonskålar finns ju en hel del olika, men kanske lite sladdrigt att ha som hemmaskål.

Vet inte om det finns något i gummi?
Finns ju gummikrubbor till hästar tänker jag.

Jag vet att du inte efter frågar tips på porslin, men vill ändå säga att vi brukar köpa skålar på Ikea. Det gör inte så mycket om det går sönder någon under året om man köper några extra.
Enkla att köra i diskmaskinen.

Den lilla hunden äter ur dessa.

entusiasm-skal-moenstrad-bla__0656993_pe709594_s5.jpg

Jag vet att du inte efter frågar tips på porslin, men vill ändå säga att vi brukar köpa skålar på Ikea. Det gör inte så mycket om det går sönder någon under året om man köper några extra.
Enkla att köra i diskmaskinen.

Den lilla hunden äter ur dessa.

entusiasm-skal-moenstrad-bla__0656993_pe709594_s5.jpg
Så gör jag också. Har slutat använda hundmatskålar just eftersom tallrikar/skålar till människor passar bättre i diskmaskinen.

Använder också vanligt porslin, vattenskålen är i porslin och maten läggs på såna gamla assietter i glas.

Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre innehåller rostfritt stål nickel.

Jag är själv en klumpeduns utan dess like och tar sönder allt som är i glas och keramik. Jag har därför i många år enbart använt skålar i rostfritt stål. Nu går ju inte det längre och jag är personligen inte så förtjust i plast. Jag börjar därför fundera på att köpa mässingskålar som matskålar till hunden.

Jag har tittat lite på nätet och hittat några skålar från Mr Fredrik som är i mässing.

Finns det fler material som inte innehåller nickel?

Någon som har tips på matskålar som inte innehåller nickel?

”Fungerar” det att ha mässingskålar som matskålar?
Alltså sådana där supertunga i keramik är ju nästan svårare att ha sönder än de tunna i rostfritt tänker jag? :D Annars använder jättemånga jag känner food boards eller olika berikningsplattor istället för traditionella skålar. För maten då, inte vattnet förstås.

Mitt favoritkärl är en matdosa i glas. Står stadigt på marken och känns tålig. Eftersom jag blötlägger maten och gärna ger den utomhus är det väldigt praktiskt med lock också.

Edit: Känns trist att tipsa om något du ratat (glas). Jag kan fatta grejen eftersom jag också är en klumpeduns, men än så länge har den hållit iaf.

• Gilla
Reactions: Sel
Tack för alla svar!
Jag var till Granngården och de hade halva priset på en matskålen i keramik, så köpte tre stycken. Jag har faktiskt visst hopp om att de kommer att hålla, då de är tunga och verkar väldigt rejäla.

Annars är ju Ikeas skålar ett utmärkt förslag. De i blått var faktiskt riktigt snygga. Blir kanske de när keramikskålarna gått sönder… Jag köper förövrigt allt porslin från Ikea, då behöver man inte bry sig när något går sönder (eller i alla fall inte bli ledsen över farmors gamla servis).

Sen är jag lite arg på mig själv … är första och sista gången jag köper något från Temu. Jag köpte skålar (rostfritt stål) och ett halsband därifrån. Efter bara ett par timmar började hunden att klia sig och fick små röda prickar där halsbandet satt. Jag fick i panik åka och köpa ett (till) nytt halsband, nya skålar + att jag beställde ett handgjort läderhalsband av svenskt läder, helt giftfritt och med rent mässingspänne. Nåväl … får väl trösta mig med att saker till hunden är betydligt billigare än saken till hästen … + glädja mig åt att de röda prickarna i stort sett är borta, liksom kliandet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka