matproblem

M

madoh

Vill ha råd o tips....min "lilla "vovve" är en pina när det gäller att äta, jag tycker han äter för lite......har bytat foder, tagit bort maten inom 30 min....råd från veterinär..låtit maten stå framme alltid....har jag tur äter han ganska duktigt varannan dag. Men de konstiga är att han inte tappar i vikt....
Någon med bra ideér?????

Sv: matproblem

ska ge dig ett svar men jag är ingen expert!

Om din hund inte går ner något i vikt så behöver du väll inte oroa dig,
din hund kanske inte kräver lika mycket mat för att hålla vikten som vissa andra, och klarar sig bra på det den får i sig..

men om du vill att den ska äta mer så prova att blanda i något mumsigt
inte mycket men bara så det förstärker smaken:d..
jag får göra det ibland när inte min hund har ätit på ett tag eftersom han spyr
galla annars..

Men kan ju varna lite, om du väl börjar så finns det ju en chans att din hund kan bli lite kräsen,
och inte villja äta om du inte har i något gott i blanndat..

vad är det för ras du har?:)

Om du är helt säker på att hunden är frisk så ska du nog inte göra så mycket. Det finns inget friskt djur som medvetet svälter sig själv, det är så vitt jag vet en mänsklig företeelse...

Har också lite av dessa problem.Min ena hund är petig i maten medans den andre äter som om hon inte fått något på en vecka.Därför kan jag heller inte ha maten framme då den andre tar den.Mitt tips är också att blanda i något gott.Sås är kanon då du kan blanda det riktigt ordentligt.Jag har också märkt att hon äter bättre om jag sitter jämte henne(men det är kanske bara hon)för då slipper hon hålla koll på var jag är också.Så länge hon inte går ner i vikt o är pigg o glad behöver du nog inte oroa dig.Jag tror en smal hund mår 10 ggr bättre än en som är övergödd..Lycka till;)

Tips Nr 1 bytta ALDRIG foder för att hunden slutat äta de för då lär den sig att okej mamma ger mig anna mat om jag inte äter de här.

Jag skulle enbart bytta om de finns medicinska skäll till de.

Jag har gjort så här när mina herrar har krånglat med maten.
Tagit bort maten helt ett dygn.
Sedan har jag lagt ned *om man har torr foder* 3 kulor äter han upp de så får han 3 kulor till äter han inte upp de väntar jag till nästa dag då får han 4 kulor äter han inte upp de så får han nästa dag 3 kulor.
I med deta så förstår han med tiden att de som serveras ska ätas ,jag tror sällan att de hanlar om att dom inte gillar maten utan dom vet helt enkelt att dom från nått annat.
Min pojkar brukar krångla när de är tikar som löper elelr när dom rent av känner för de,dena metod fungerar på mina hundar och jag vet att många hund dagis sysslar med de.
De kan låta hårt.

Att obs innan man gör deta så bör man se igenom hunden om de finns någon annan orska till att den inte äter de kan ha med tänder ,sämre aptit pg av sjukdom eller liknande.
Så länge de inte finns något sådant eller att hunden rent av är väldigt undernärd så tycker jag inte att de finns någon orska till att bytta foder.

Man gör varken sig själv eller hunden någon nytta.

Testa färskfoder!! :bow:
Tex Klass eller Bravo, jag ger mina Klass ett mål om dagen (och torrfoder ett mål) och de verkligen älskar det. Den ena glufsar förvisso i sig vad som helst men den andra är lite kinkig, men Klass-fodret går nästan alltid ner (och numera även kulorna eftersom hon vet att inget annat serveras förrän hon ätit upp dem).

Annars är jag av den åsikten att äter inte hunden så kan den vara utan, ingen hund svälter sig till döds frivilligt, förr eller senare äter den (förutsatt att du vet att den inte är sjuk). Att hålla på att blanda i godsaker tycker jag är förkastligt. Det som bjuds det äter man upp innan det kommer nåt nytt... Men jag är väl en elak jävel förstås och får halva Buke på mig genom detta ;-)

Senast ändrad:

Men det spelar väl ingen roll att DU anser den äta för lite. Det är väl ändå bra att hunden äter. Den kanske helt enkelt inte vill/orkar äta mer. Fattar inte riktigt problemet.

Min hund gjorde så då hon var yngre, år dåligt, var i hullet så att man precis kunde skönja revbenen i vissa vinklar. Hon fick hålla, Åt hon inte så fick hon skylla sig själv. jag gjorde och gör, så att maten står framme hela netten, hon äter nästan bara nattetid. Vet flera hundar som är "nattätare".

Senast ändrad:

har gett honom lite smakförhöjande, gjorde inte mycket nytta, han är en blandras, 4-vägskorsning, liknar dobbermann i kropp o labbe i anskikte, men ingen av raserna i honom......
tack iaf....

Tips Nr 1 bytta ALDRIG foder för att hunden slutat äta de för då lär den sig att okej mamma ger mig anna mat om jag inte äter de här.

Jag skulle enbart bytta om de finns medicinska skäll till de.

Jag har gjort så här när mina herrar har krånglat med maten.
Tagit bort maten helt ett dygn.
Sedan har jag lagt ned *om man har torr foder* 3 kulor äter han upp de så får han 3 kulor till äter han inte upp de väntar jag till nästa dag då får han 4 kulor äter han inte upp de så får han nästa dag 3 kulor.
I med deta så förstår han med tiden att de som serveras ska ätas ,jag tror sällan att de hanlar om att dom inte gillar maten utan dom vet helt enkelt att dom från nått annat.
Min pojkar brukar krångla när de är tikar som löper elelr när dom rent av känner för de,dena metod fungerar på mina hundar och jag vet att många hund dagis sysslar med de.
De kan låta hårt.

Att obs innan man gör deta så bör man se igenom hunden om de finns någon annan orska till att den inte äter de kan ha med tänder ,sämre aptit pg av sjukdom eller liknande.
Så länge de inte finns något sådant eller att hunden rent av är väldigt undernärd så tycker jag inte att de finns någon orska till att bytta foder.

Man gör varken sig själv eller hunden någon nytta.

hrm. låter bra det där med att bara ge några kulor åt gången, ska testa....att jag bytade foder var att han hade klåda av det andra, och att han fällde, vilket han inte har nu, var hos veterinär innan jag bytade, inga fel p tänder, blodprov, eller ämnesomsättningen.....
direkt undernärd är han inte, men de e kanske jag som vill att han ska äta när matskålen kommer, e van vid det med andra hundar som vräkt i sig maten som om de var veckor sedan dom fick mat.
tack så mycket......:bow:

hoppas jag inte du får...var o en har rätt att tycka o tänka vad man vill...de e väl bara jag som e van vid hundar innan som ätit direkt o allt jag gett dom....får väl sluta upp med att vara hösmossa då........hihihi

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
522
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 861
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 290
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31