Matolja...varför,vilken sort,hur mycket?

L

legolaspiggelin

Sitter här och läser om foder och ser lite då och då rådet att ge hästen matolja.Varför ger man matolja?Vilka sorter kan man ge?
Och i vilka mängder kan det ges?Är det bra eller dåligt?
Är lite nyfiken bara... :)

Sv: Matolja...varför,vilken sort,hur mycket?

hej. Jag ger mitt halvblod 2 dl olja om dagen då hon inte är lätt att hålla i hullet och faller ur med än gång,ger även min travare lika dant. det är vanlig matolja men raps går oxå bra, allt utom frityrolja funkar :)

Ok,så det är för att hålla hullet man ger matolja alltså.
Finns det något negativt med matolja som man bör veta om man har tänkt sig att prova?Finns det några hästar som inte bör äta det?
Typ fånghästar,unghästar eller liknande?

Man ska vänja hästen försiktigt vid matolja och inte ge för mycket på en gång då hästar inte kan bryta ner stora mängder fett på en gång. Är hästen väldigt lättfödd så är matolja inget man behöver ge då det bara tillför extra energi.

jag fick tips på att ge min häst rapsolja för att han skulle hålla hullet bättre, han gav mej tips på just det för det var skonsamt mot tarmarna.

använder även matolja i karlederna.

Är det bara för hullet man fodrar med olja?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve