matnyttiga fakta om hjälmar

Sv: matnyttiga fakta om hjälmar

Vara barn använder skidhjälmen i pulkabacken. Bor man som vi i alperna sa behövs det hjälm i backen, här finns inga svagt lutande backar.
Jag tycker att skidhjälmen sitter mkt bättre pa huvudet sa den känns säkrast att använda, vi använder den även när barnen aker skridskor.

jepp,

vid minimal fart och mycket begränsad fallhöjd så är hjälmen mest till för föräldrarnas nojjor än för barnen säkerhet.

Var och en blir lycklig på sitt sätt.
Jo, när våra barn åkte i vår pyttebacke, då åkte de utan hjälm. Men den på filmen är dels på ett berg (= HÅRT att slå i skallen i om man far omkull) och dels både högre och brantare.

Och som jag brukar säga, man kan damma huvudet hårt i backen när man ramlar av en shettis också, om man inte har rätt fallteknik...

Jag har alltid hjäm på treåringen när han cyklar (en springscykel så det går inte särskilt fort), men visst, jag har slarvat ibland hemma på gårdsplan i somras, när det var av-på-av-på-av-på cykeln hela tiden med tillhörande av- och påtagande av hjälm. Men så en gång i somras när vi var på en camping tog han med cykeln bort till toaletterna. Jag tänkte inte ens att han saknade hjälm "vi skulle ju bara till toaletten". Han står snällt rakt över cykeln och väntar på att vår lilla trupp ska bli färdiga. Mitt ifrån ingenstans kommer en ungjä&%# cyklandes i HÖG fart och snackar samtidigt över axeln med polaren som var bakom. Jag hann bara skrika AKTA!! så mejade han ner min son totalt som flög iväg med sin egna cykel intrasslandes i armar och ben och dängde huvudet i asfalten.
Det gick bra den här gången, som tur var. Och jag slarvar ALDRIG mer med hjälm på huvudet när vi gör något som innebär lite mer risker.
För det behöver inte alltid vara barnet som ramlar. Precis som vid bla bilkörning finns det gott om idioter runtom oss som kan bidra till olyckor och då hjälper det föga långt att hävda sin rätt när skallen kanske för alltid blir förstörd.

Och nä jag är absolut ingen hönsmamma. Har bara blivit en erfarenhet rikare jag helst hade velat vara utan.
Hjälm på. Basta!

Jättedum fråga kanske, men skulle han inte blivit överkörd även utan cykeln?

Jag fick uppfattningen att ni stod stilla i en toalettkö.

Nej vi stod och hängde mitt ute på en samlingsplats och väntade på några som var inne och fixade sig. Hade vi inte haft cykeln med hade det i alla fall varit klart mycket enklare att slänga sig åt sidan. Å andra sidan hade han inte haft cykeln med hade han aldrig stått still, utan förmodligen varit på väg att klättra uppför ett stuprör, undersöka tvättrummet eller vad som helst. Han är inte den stillastående typen direkt.

Jag har alltid hjäm på treåringen när han cyklar (en springscykel så det går inte särskilt fort), men visst, jag har slarvat ibland hemma på gårdsplan i somras, när det var av-på-av-på-av-på cykeln hela tiden med tillhörande av- och påtagande av hjälm. Men så en gång i somras när vi var på en camping tog han med cykeln bort till toaletterna. Jag tänkte inte ens att han saknade hjälm "vi skulle ju bara till toaletten". Han står snällt rakt över cykeln och väntar på att vår lilla trupp ska bli färdiga. Mitt ifrån ingenstans kommer en ungjä&%# cyklandes i HÖG fart och snackar samtidigt över axeln med polaren som var bakom. Jag hann bara skrika AKTA!! så mejade han ner min son totalt som flög iväg med sin egna cykel intrasslandes i armar och ben och dängde huvudet i asfalten.
Det gick bra den här gången, som tur var. Och jag slarvar ALDRIG mer med hjälm på huvudet när vi gör något som innebär lite mer risker.
För det behöver inte alltid vara barnet som ramlar. Precis som vid bla bilkörning finns det gott om idioter runtom oss som kan bidra till olyckor och då hjälper det föga långt att hävda sin rätt när skallen kanske för alltid blir förstörd.

Och nä jag är absolut ingen hönsmamma. Har bara blivit en erfarenhet rikare jag helst hade velat vara utan.
Hjälm på. Basta!

Hjälm på hela julen, granen kan välta.

Jo, när våra barn åkte i vår pyttebacke, då åkte de utan hjälm. Men den på filmen är dels på ett berg (= HÅRT att slå i skallen i om man far omkull) och dels både högre och brantare.

Och som jag brukar säga, man kan damma huvudet hårt i backen när man ramlar av en shettis också, om man inte har rätt fallteknik...

Ett berg är över 2000 meter högt

och golit har ätit tjafssylta till frukost idag, eller?

Liknande trådar

Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 858
Senast: Lipperta
·
Äldre Jag behöver köpa en ny resväska - ska vara en ganska liten som har hjul och utdragbart handtag. Hittade påpassligt nog ett test men...
2
Svar
28
· Visningar
10 972
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Småbarn Jag funderar på vad det finns för lagstiftning runt barn i buss med bälte. För bilar gäller ju att barn under 130 (135?)cm ska sitta...
Svar
5
· Visningar
3 941
Senast: laeikinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama