kullerbytta

Trådstartare
Hej.
Mitt sto är dräktigt och beräknas föla i början av maj. De senaste dagarna har hon bara ätit delar av sitt krafftfoder. Jag har provat allt. Betforn vid sidan av, torrt, vått, b-vitaminer på (som hon älskar i vanliga fall). Men hon petar i maten. Hon äter sitt hö och vill gärna beta i hagen. Jag har ökat på höet och ger lite lucernpellets på kvällen, för det går ner. Nån annan som har erfarenhet av detta? I och för sig var man väll sån själv när man var gravid, men har aldrig hört om att ston skulle vara så med maten.
Eva :confused:

Kan också vara att hon mår lite illa. Mitt sto ska föla i maj och jag har för mig att hon blev lite kinkig med maten för ca en månad sen. Var lite hängig och ganska tjurig dessutom. Men det gick över! Åtminstone matlusten kom tillbaka med förnyade krafter ganska snabbt. Nu är hon rena rama matvraket istället!

Det låter betryggande.
Nyss, kl kvart i två hade hon ätit upp sin frukost. Hon kanske behöver mycket tid på sig?
Hur som helst så verkar hon inte dålig i övrigt. Tack för ditt svar.
Mvh Eva :bow:

Hej! Du ska se att det ordnar sig! Mitt sto har periodvis behövt ganska lång tid på sig att äta upp sitt kraftfoder, jag tror det kan ha dels med illamående att göra, dels att kanske fölis har blivit rejält större och förmodligen ligger o trycker lite här o där.

Den senaste tiden är mitt sto som sagt ett matvrak och hon äter dessutom fortare. För en tid sedan stod hon mest o sov över hinken och åt såååå långsamt o slickade på spannen mm. Nu går det i ett nafs (om man jämför). Snabbt för mitt sto är numera ca 25 min gentemot drygt en timme eller mer innan.

Ge henne den tid hon behöver om du kan! Helst slippa stress när hon äter, så ska du se att hon får i sig allt.

Bara kul att kunna hjälpa till. :)

Känner igen det där... Mitt sto ska ha föl för första gången, är inne i månad 9 nu.
Normalt sett är hon ett matvrak utan dess lite som slukar ALLT. Nu sedan hon blev dräktig har hon blivit mer kräsen o tar mer tid på sig att äta. Ibland bara står hon o petar i krafftfodret, för att en stund senare kasta sig över det. :D
Hö äter hon dock med god aptit, men inte alls i samma fart som förr. Nu kan hon stå o filosofera mellan tuggorna, förr var det pang på varenda höstrå...

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: bigganl
·
Avel Det går ju åt mycket energi/protein för stona vid de första månaderna under digivning. Jag har inget direkt bete här hemma. Det är lite...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka