Mathjälp tack!

Bambilino

Trådstartare
Har en son på 8 månader:love: Helt underbar, kryper och härjar överallt.

Nu till min fråga:
Kan han äta fiskbullar? Tänkte på saltet då... Det står inte salt på innehållsförteckningen, men de ligger i fiskbuljong...

Sedan kan ni gärna skriva ner snabba och goda recept som min son kan vara med och snaska på :d

Hoppas ni njuter av era små kottar!
Det försöker ialf. jag göra med min:angel:

Sv: Mathjälp tack!

Jag gav aldrig min dottern "färdig mat" när hon var under 1-år. Just för att salt halten för det mesta är väldigt hög! Jag tror att det gäller även fiskbullar. Det äter hon dock nu, helst varje dag....:grin:

Våran lille 9 månaders (idag:love: ) har bestämt sig för att pasta med tomatsås är så gott som det ända man kan äta.
Just nu håller jag på att koka en egenkomponerad grundtomatsås som jag kan frysa in och variera i efterhand.
Jag har rivna morötter, lite basilika, lite oregano och lite svartpeppar som jag har hällt ner i en kastrull med ett paket krossade tomater. Späder med lite vatten och kokar tills morötterna är klara.
När de är klart så kör jag runt lite med en stavmixer.

Igår så tog jag lite köttfärs och kokade med en portion av såsen så fick han samma mat som vi andra, köttfärssås & spagetti :d

Jag gav min son som är 9 ½ månad fiskgratäng där jag hade i fiskfilé och fiskbullar...

Sålänge det inte är väldigt alltför saltad mat som man ger dem varje dag så är det ingen fara. Det är alldeles för mycket nojja över det hela. Det är salt i nästan allting. Det gäller att inte extrasalta bara.

Jonas fick smaka för någon vecka sedan på stekt makrillfilé.
Min tanke var bara att han skulle få smaka liiite (eftersom den var vuxenkryddad) men han blev skitförbannad för att jag gav honom för lite & för långsamt, Det var ju gott :d

Klart det är smaskens:p.

Vi brukar krydda hans mat så det smakar, tycker den köpta barnmaten är smaklös.

Men är glad att Loke äter allt man ger honom och lite till.

Potatismos (hemlagat)! :laugh:
Jag tar undan lite innan jag kryddar till oss. Min lilla pojke älskar det och äter med god aptit. Får han köttfärssås och potatismos är det riktig fest :laugh::laugh::laugh: (inte så förtjust i pasta - det ska vara potatis)

Jag är mer eller mindre uppvuxen på fiskbullar. Jag vägrade äta burkmat och jag ville nästan bara ha fiskbullar och spagetti och köttfärssås. Visst jag är född 80 men... tror inte att det är nåt större fel på mej

Näe, jag är född 84 och det var inga saltfria matrecept för oss när vi var små och jag lever...

BVC sa till mig att det var ok att ge all sorts mat man själv åt (utom det som inte rekommenderades då) bara man inte saltade extra, tex gjorde korv stroganoff eller vad det nu var,tog av lite åt barnet och sedan saltade extra åt de vuxna.

Tycker det är både lite salt och sockerhysteri emellanåt.

Elvira 8 månader äter glatt allt som vi äter, burkmat är ÄCKLIGT. Helst ska maten vara rejält kryddad och gärna thai smaker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka