Matfrågor

Bebben

Trådstartare
Litegrann om mängd, typ, storlek osv.

Hur mycket äter era hundar om dagen? Deciliter eller gram.
Vilket foder är det?
Vad har ni för hund och vad är dess grad av aktiviering?

Jag började att fundera lite idag. Min hane äter ett högenergifoder, och ganska mycket av det också. Han gör av med mycket energi om dagarna, både i form av fysisk aktivitet och sen är han för det mesta igång mentalt också.
Tiken däremot har nått sin idealvikt nu, och kan inte stanna på högenergifodret längre, för hon blir inte mätt på den mängden som håller henne i bra hull.

Jag satte mig ner och räknade lite, och insåg att min Amstaff hane äter nästan lika mycket som min 35 kg tyngre mastiff som jag hade förut :eek: Och han är inte ett dugg tjock.. Utan välmusklad och i perfekt hull.
Jag lyckas alltid att få hundar som behöver äta massor för att hålla sig fina :crazy:

Ska bli intressant att se hur många dl era hundar vräker i sig, och hur stora dom är! :)

Sv: Matfrågor

ca 500 gram om dagen. Han brukar ha skålen med mat hela tiden, då han äter dåligt. Vi vill att han ska veta att maten alltid finns där så att han slipper stressa.

Vilket foder är det?
Robur Genuine Lamb & Rice, har märkt att detta fodret är bra för hans päls. Vi har testat oss fram genom åren och de flesta fodren har resulterat i en päls som är torr och skrovig och kliar.

En blandis - Schäfer, new fouland, flatcoat, norsk buhund.
Aktiveras lagom, dvs långpromenader varje dag, ibland några jogging/springrundor, springer lös på fälten och i skogen osv.

*Knapplån*

Ena äter ca 8 dl/dag den andra 6 dl/dag.

Vilket foder är det?
RC Energy 4300

2 whippetar!
Går en 60-90 min promenad på fm, cyklar ibland 30 min på kvällen, lösspring och ibland far vi en sväng på agillitybanan.

Hur mycket äter era hundar om dagen? Deciliter eller gram. 5 dl per hund
Vilket foder är det? 1st choice lamb & rice 25/15
Vad har ni för hund och vad är dess grad av aktiviering? stor kastrerad labradorhane 7½ år, får både mycket motion och mycket mental stimulans. (numera kastrerad) schäfertik 9½ år, mycket motion och ganska lite mental stimulans.

båda mina hundar har lätt för att gå upp i vikt. speciellt schäfern faktiskt. anledningen till att hon får lite mental stimulans är att hon inte vill ha mer. motionen tvingar jag henne till :devil: :p ;)

*KL*

1dl ggr 4 / dag

Vilket foder är det?

Royal Canin Medium Junior ( Ska byta när hon är 6 månader )

Du vet vad hon är, en blandning mellan Flodhäst, Fladdermus & Piraja :crazy::D

En Eng Staffvalp som aktiveras med valpaktiviteter ....

Ena äter ca 280 g/dag delat på 4 måltider den andra ca: 300g/dag delat på 2 måltider
Vilket foder är det?den första hunden äter RC maxi junior och den andra äter james wellbeloved adult

den första är en rottweilerhane snart 5 mån och den andra är en rottis/golden tik ca: 3år
Hanen är väl igån relativt mycket är ute med han ca: 1 timma varje dag ibland mer, tränar mentalt lite varje dag. Tiken rör sig ganska mycket springer löst hela dagen i trädgården tränas mentalt sällan. båda är fina i hullen.

Senast ändrad:

6 deciliter utspritt på 4 mål
Vilket foder är det?
Eukanuba Puppy & Junior
Jag har en eurasiertik på 6 månader. Hon aktiveras ytterst lite.

ca 7 dl + riven morot :p (Hon har enorm aptit och benägenhet att lägga på sig)
Vilket foder är det?
Friskies. har testat en rad olika "kvalitetsfoder" men detta är det som fungerat bäst faktiskt.

Jag har en amstaff-amstaff/apbt tik på 14 månader.
Hon väger ca 27 kg.
Hon har "måttlig" aktivering.
Får alltid så pass mycket både fysisk och psykisk aktivitet så att hon är trött och nöjd på kvällen.

Hur mycket äter era hundar om dagen? Deciliter eller gram
8dl fördelat på 2 måltider
Vilket foder är det?
Happy Dog adult
Har en dobermann tik som aktiveras en hel del,promenader, cykelturer, inlinesturer. Går ofta lös så att hon får springa av sig ordentligt.

1000g
Vilket foder är det?
royal canin Giant junior
Gran danios Inte överdrivet motinerad mer än vanliga promenader och att hon springer och leker. Aktiveras genom vanlig vadpuppfosting osv. 8månader

Hur mycket äter era hundar om dagen? Deciliter eller gram?
Vilket foder är det?

1,5 dl av doggy junior + doggy

Sheltie(shetland sheepdog). Han är ute mest hela dagarna och leker med schäfern. Han är 8 mån...

6 resp 2dl torrfoder.

Vilket foder är det?
*Standardt Mild + morötter som bas.
*Ris, fisk vid behov.
*Kronch energikaka vid högre prestation.

*Rhodesian Ridgeback/Amstaff hane
*Schipperke tik

Hög aktivitetsnivå.

Liknande trådar

Hundhälsa En av hundarna här hemma verkar ha just det. Mycket mer än vad jag stött på tidigare, så jag är lite rådvill. Eller har en del...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Bebben
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
959
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka