Material till boxväggar

WaterLily

Trådstartare
Har tänkt bygga boxar med hjälp av brädor som staplas i u-profiler. Nu undrar jag litegrann över valet av virke - bör det vara behandlat på något sätt? Tryckimpregnerat? Inte tryckimpregnerat? Lasyr eller betsning eller något annat?
Vill ju dels att det ska vara hållbart, men också att det inte ska vara giftigt för hästarna. :)

Är det någon som har några bilder på boxväggar byggda med hjälp av u-profiler? Skulle uppskattas! :)

Sv: Material till boxväggar

Har inte så mycket att säga mer än att du inte ska ha tryckimpregnerat virke som innerväggar sas. Tryckimpregnering är giftigt och är skadligt för djur som tuggar på det samt att det avger gifter i luften som är skadligt för hälsan och kan göra båda människor och djur sjuka.

Ju hårdare trä du kan få tag i ju bättre är det. Så ek och lärk av bra kvalité hör till de bättre. Men det är också så att dessa hårda och bra träslag är dyra.
Gran och fur är mjuka och smakar dessutom gott för vissa hästar så dessa bör man undvika.

Det som håller bäst och är lättast att underhålla är plastplank.

Jag köpte 45*195mm reglar ? Och trädde i dom i u järnet och sen målade jag det med Balsamterpetin-Linolja- Tjära blandat 30-30-30 .Då blir det rödmahognyfärgat och pållarna äter inte på trät .

Obs går endast att måla när det är varmt ute (sommar)

Mia

Jag köpte 45*195mm reglar ? Och trädde i dom i u järnet och sen målade jag det med Balsamterpetin-Linolja- Tjära blandat 30-30-30 .Då blir det rödmahognyfärgat och pållarna äter inte på trät .

Obs går endast att måla när det är varmt ute (sommar)

Mia

Har du någon bild på det målade resultatet ? Satt just och funderade på hur man får till en snygg röd lasering på ljust trä, håller på och försöker bestämma mig vilken inredning jag skall köpa och förälskade mig i ett speciellt träslag (riktigtläckert skiftande i rött) de har i inredningar i danmark som naturligtvis är betydligt dyrare än de vanliga gran/fur som är standard i inredningarna och klurade på om det gick att lasera dessa till att bli något snarlikt den röda de var i för det var riktigt snyggt och hade passat perfekt i det stallet eftersom väggarna är röda nertill.

Vanlig gran är vad som används som standard i alla färdiginredningar, helt obehandlad från start sen får man själv bestämma sig för vad man gör om man bara oljar eller laserar eller målar den, något av det måste man göra annars blir den dels ful ganska snabbt i stallmiljö men även just för gnagrisken då obehandlad gran är smarrigt tycker många hästar, se till att lägga ett ujärn som överliggare också om du inte skall ha galler eller bygga upp till taket annars kommer de garanterat att gnaga på överkanten.
En fördel är att välja riktigt tjocka plankor, 42mm används i färdiginredningar numera innan var de ofta 32 eller 38, vi byggde en i 32 tror jag det var för en hel del år sedan, problemet med den var att den sviktade för hästsparkar inte så att den gav efter riktigt men tillräckligt för att det skulle bli för mkt rörelse och den rörelsen gjorde att vad sjutton heter det på den sidan av brädan som det är ett hålrum för sponten ? ) i alla fall kanten på dessa i alla fall sprack och reste sig utåt som en mkt otäck spets, fick riva väggen och bygga om den igen med 42 virke det rubbar sig inte en mm trots rejäla sparkar, så helt klart att föredra den tjockleken om det inte är små miniponny som skall bo där.

Om du skickar ett meddelande med ditt mobilnr kan jag messa över bilder ;)

Hittar inte kamerasladden för överföring till datan .

Det som kan bli är att tjäran kan sätta sig i små klumpar när man målar så det gäller att det är varmt ute och provmåla först ,när jag målade så var det höst och då är det svårt med blandningen att gå ihop ?

Mia

Boxväggarna i mitt stall har u profiler på stolparna men är skruvade i en regel på vägg sidan. Jag har målat boxarna med roslagsmahogny (lika delar tjära, balsamterpentin och kokt linolja) det förhindrar gnag och gör plankorna tåligare för väta. Hade jag gjort stallet idag så hade jag målat plankorna INNAN jag satte in dom för plankan som sitter längst ner i mellanväggen börjar mjukna nu tyvärr så den blir nog utbytt till sommaren då kommer den nya plankan få ligga i ett bad av roslagsmahogny ett dygn!

Såhär blev roslagsmahognyn på det hyvlade viket vi har i boxdörrarna:
31827743.jpg

På det ohyvlade blev det lite ljusare tyvärr har jag ingen bild på det

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 563
Senast: in2u
·
Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 789
Senast: Mim
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 274
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur