Matcha 4 åring rätt

T

Thejumpern

Hur rider ni, eller hur tycker ni man ska rida en 4 åring för att matcha den rätt? Om man han som mål att den ska kunna gå championat och kunna gå de större klasserna, i hoppning, när den blir äldre. Hur ofta ska den ridas? Hur mycket vila ska den ha? Hur ofta kan man tävla? Hur bör ett veckoschema se ut? Sen självklart så kan det ju vara ifrån individ till individ men på ett ungefär. Skriv allt ni gör med era 4 åringar och hur ni matchar dem att bli en bra, skadefri häst.

Sv: Matcha 4 åring rätt

Jag skulle inte rida mer än 4 ggr/vecka, blandat arbete och hoppa max 1g/v, dock skulle jag rida markarbete med bommar ngn mer gång under veckan. Inte hoppa för höga hinder, utan mer balans, kontroll och styrkeövningar, men ändå inte göra arbetet för jobbigt utan KUL och MKT beröm.
I dessa övningar skulle jag lägga in olika hindertyper (plank, vattenmatta osv) så att dom får vänja sig tidigt.
Vara nogrann med vägval före och efter hinder, samt att hästen bjuder. och om det blir "kråkhopp" håll hellre i manen än dra tag i munnen.

Okej tack. Men vilodagarna ska de stå helt eller ska de skrittas typ i skogen?

Jag hänger på den här tråden, har en treåring som jag planerar 09 för nu, eller i alla fall, funderar lite på hur jag ska lägga upp det när hon är 4.

Mina fyraåringar jobbas 5 dgr i veckan, rids 3-4 och tömkörs 1-2.
Dock varar inte mina ridpass längre än kanske 15-20mininte fram och avskrittning medräknat), jag rider korta men lite mer intensiva pass.
Enligt min veterinär(som själv rider svår hopp) så är det viktigaste framförallt att man inte har för långa sessioner med varje övning.
Att man inte sitter och tragglar helt enkelt för då tröttnar dom lätt.
Så jag håller inte alls på med samma övning länge utan kanske 1-2ggr. skulle det inte bli rätt dom gångerna sitter jag inte och tragglar utan jag gör något jag vet den kan ordentligt så det blir lite lätt och sen återgår jag till den förra övningen där allt inte stämde.
Det är nog det viktigaste enligt mig, att man hela tiden ser till att hästen tycker det är kul och inte blir uttråkad.
Hoppa gör jag ca 1gång/v, inga höga hinder som föregående sa utan koncentrerar mig på balans, rytm och styrka.
Hoppar lite studsar, linjer(dock enkla, inga svåra) och lite andra små övningar.
Bomarbete brukar jag slänga in nästan varje ridpass på banan, inte hela passet men kanske bara ett par varv på en volt med galoppbommar el dylikt.
Ca 1 gång i veckan galoppjobbar jag dom ute eller klättrar lite och låter dem ha kul och jobbar på frammåtbjudningen (både hästarna och jag brukar tycka det är roligare att öva på det ute på någn vall el dyl ist för volten)
Sen är det ju alltid från häst till häst. Vissa jobbar jag bara 4dgr v tex. Man får se till individen.
Men jag brukar se till att det blir variation och hästen hela tiden tycker det är kul.

Jag skulle inte rida mer än 4 ggr/vecka, blandat arbete och hoppa max 1g/v, dock skulle jag rida markarbete med bommar ngn mer gång under veckan. Inte hoppa för höga hinder, utan mer balans, kontroll och styrkeövningar, men ändå inte göra arbetet för jobbigt utan KUL och MKT beröm.
I dessa övningar skulle jag lägga in olika hindertyper (plank, vattenmatta osv) så att dom får vänja sig tidigt.
Vara nogrann med vägval före och efter hinder, samt att hästen bjuder. och om det blir "kråkhopp" håll hellre i manen än dra tag i munnen.

Håller med helt och hållet. Aktivitet/ridning fyra dagar per vecka har vi alltid hållit oss till med våra fyraåringar. Att lägga in viloperioder om de känns matta är också bra.

En ordentlig framåtbjudning/stöd på bettet är en viktig sak, liksom naturligtvis att se till att bromsen funkar som den ska. Som ryttare bör man tänka på att man är lugn och konsekvent.

Tack :bow: vad ska man tänka på när man rider en sån pass unghäst? vad kan man göra för övningar på marken tex.? Vad kan man kräva av dom?

Tack :bow: vad ska man tänka på när man rider en sån pass unghäst? vad kan man göra för övningar på marken tex.? Vad kan man kräva av dom?
Menar du markarbete (uppsuttet, dressyr)?
Jobba med gas -broms, framåtbjudning, känna att hästen blir följsam, tar ordentlig stöd på bettet samt yttertygel. Typ. Jag skulle inte kräva så mkt mer av en 4 åring i markarbetet iaf.

Frammåtbjudningen är A & O.
Ska bara vara enkla övningar, lite som ancor skriver, gas, broms styra osv. lite volter, stora serpentinbågar, små mjuka tempoväxlingar m.m

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 756
Senast: Ninnurur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar