Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Exakt något sådant hade jag också velat ha, av exakt samma anledning!Jag som lagar all mat från grunden och oftast vegetariskt saknar att ha en mixer för att riva, hacka och mixa. Ska spana efter råd i trådenSöker en förhållandevis liten och smidig maskin med stark motor. Vill ha en bytta som rymmer ca 2l.
Vi har Kitchen aid assistent med alla tänkbara tillbehör, en Kitchen aid matberedare med massa tillbehör, en minimatberedare (används verkligen massor!!) elvisp och mandolin finns också.
Vi har en Siemens miniberedare. Helt grym och kostade typ 400:-Exakt något sådant hade jag också velat ha, av exakt samma anledning!
Minimatberedarna såg ju nästan perfekta ut! Lite för liten volym (ca 1 liter) men i övrigt mitt i prick. Jag googlar vidare![]()
Jag har också köpt en ny matberedare tack vare inspiration av denna tråden. Vår gamla är trasig och jag har saknat en nyÅh där fick jag ett ryck och köpte en till så den gamle får flytta till husvagnen
Visa bifogad fil 84089
Jag har en Kitchenaid hushallsassistent som knadar och vispar pa koksbanken, en Vitamix mixer som koptes in for smoothies och sallan anvands numera.Jag har en matberedare i en lada sa den bara ar att lyfta ur, stoppa i kontakten och starta och en kitchenaid stavmixer i samma lada. En brodrost och en "kaffebon choppare" (som mest anvands till att choppa kryddor) i en annan lada och som anvands dar de star och bara sladden maste sattas i urtaget.
En sous vide star pa en hylla i tvattstugan tillsammans med en vacum ... (packare?) och anvands ett par ganger i manaden, en slow cooker star i "rosa skapet" i garaget och anvands ganska infrekvent, dar star ocksa en glassmaskin som anvands RIKTIGT infrequent, nagong per ar eller sa.
I morgon aker nog sous viden fram igen ... jag kopte ett "leg of lamb" utan ben i dag och det ar helt klart enklast (mest sakert att jag far exact den rare/medium rare jag vill ha) med sous vide.
Vattenkokare, Stavmixer, elvisp och brödrost.Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?
Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.
Jag har inga maskiner. Önskar mig dock något för att mixa ihop tex vegetariska biffar och bönröror. Är det en matberedare jag behöver då eller kan en klara det med en stavmixer? Stavmixer lockar lite för mindre storlek och mindre disk (väldigt litet kök), men vet inte hur väl de klarar fastare konsistenser?
Det går bra med stavmixer tycker jag, en får dutta lite med den istället för att röra runt men är den tillräckligt kraftig så går det bra.Jag har inga maskiner. Önskar mig dock något för att mixa ihop tex vegetariska biffar och bönröror. Är det en matberedare jag behöver då eller kan en klara det med en stavmixer? Stavmixer lockar lite för mindre storlek och mindre disk (väldigt litet kök), men vet inte hur väl de klarar fastare konsistenser?
Okej, tack! Det var lite det jag var rädd för. Får kolla vidare på matberedare tror jag. Smoothies och släta soppor är inget jag gör ändå.Jag använder stavmixer till det och det är anledningen till att jag söker en matberedare, modell mindre. Det blir inte mindre disk med stavmixer eftersom du ändå måste ha burkar att mixa i. De är i regel för klena för fastare blandningar, mina dör efter ett år ungefär. Jag använder den dagligen till smoothie med frukt och bär, ofta halvfrysta bär. Sedan soppor och som sagt vegobiffar, det senare kräver ju mer blandning och mindre vätska och alla mina stavmixers har gått varma på det. Jag tror helt enkelt inte motorn är skapt för den typen av användning, möjligen om det sker sällan.
På mina har det varit kopplingen mellan motor och stav som börjar slira pga nötning (de är ju i regel gjorda av plast) och i nåt fall har själva plasten i stavdelen spruckit med tiden. Jag gick då över till metalldel i staven men kopplingen (plast) börjar slira efter ett år. Jag har haft alla möjliga varianter mellan 200-1200 kr. Ska man betala mer kan man lika gärna köpa en matberedare, känner jag. För min morgonsmoothie och soppa klarar jag mig med en billig stavmixer. Med en matberedare kan jag göra biffar och även slippa riva rotfrukter för hand...