matbekymmer

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Nesslan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 767
N

Nesslan

I helgen fick vi hem vår lilla unge :love: och nu funderar jag på hur jag ska göra med maten till henne och vår tvååriga hanne.

Hon hade mask när hon kom och efter avmaskningen äter hon hur mycket som helst.

Hur mycket kan jag ge henne utan att det blir skadligt och hur begränsar jag samtidigt mängden mat till honom? :confused:

/Nesslan

Sv: matbekymmer

stäng in ungen när den äter... så gör jag med mina när den ena äter torrfoder - som den andra inte tål...

Ah, smart! Att jag inte tänkte på det.
Mängden då? Ska den lilla ha fri tillgång eller? Hon verkar vara hungrig jämt.
Den stora åt inte mer än sin dryga dl/dag innan den lilla kom men nu känner jag att jag tappat kollen.

Nesslan skrev:
Ah, smart! Att jag inte tänkte på det.
Mängden då? Ska den lilla ha fri tillgång eller? Hon verkar vara hungrig jämt.
Den stora åt inte mer än sin dryga dl/dag innan den lilla kom men nu känner jag att jag tappat kollen.

Den lilla behöver inte ha fri tillgång till mat. Det kan ju bli svårt att låta hon ha fri tillgång till mat utan att den äldre lyckas nalla mat av henne. Ge dem istället mat på fasta tidpunkter (något sånär fasta iaf) och låt då kattungen äta så mycket hon vill. Jag ger kattungar mat 5 ggr/dagen och det funkar alldeles utmärkt. Har hon svårt att bli mätt på torrfoder kan du ge henne 1-2 mål våtfoder om dagen, det fyller upp magen bättre än torrfoder.

5ggr om dagen, du var ju duktig!!! Själv fuskar jag och har fri tillgång :angel: Alla kissar får äta samma mat, kitten, men de växer ju till 3-4 års ålder så det skadar nog inte, ingen är överviktig iallafall och de äter bara det de behöver så jag har kanske haft tur?!

P.G.A arbete kan jag ej ge uppdelat under dagen. Fyller matskålen morgon + kväll

Jag ger katterna rå mat och då är fri tillgång inte ett alternativ så det har ingenting med duktighet att göra;)

Tack för era svar. :bow:
Som tur är verkar hetsätandet ha försvunnit och de har övergått till att äta en och en. Numera finns det till och med mat kvar i skålarna när det är dags att fylla på igen.
Jag misstänker att maten har tappat sin tjusning nu när de har kommit på att den andra går att leka med. :)
/Nesslan

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 346
Senast: Marvin
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka