Matallargi Hjälp

Nenneh

Trådstartare
Hej är d någon som vet hur man testar om en häst har matallagi???
För min isis som jag köpte nu den siste juni ska ha kronisk bronkit men d är på grund av att han har fått anfall av mat å inte damm... Den förra ägaren har haft han i 9 år å d va inte förrän 2 år sen han fick sitt första anfall så hon fick åka till helsingborg med han... Å då ska d varit att hon provade med brunalger å isi-mix musli å då blev han dålig. Sen andra gången d hände typ 8-9 månader senare så provade hon att sätta han på Kraft Groov å då va d likadant å att han hade fått bröd från grannarna... Så nu får han Hippo Bas musli eller Mustang musli d rekommenderar hon... Så ja har fått en liten lista om vad för saker han inte har reagerat på.... Men nu skulle ja ändå vilja kolla upp d ordentligt å hon sa att veten hade sagt att man inte kan testa d på hästar på samma sätt som på människor för d ska typ inte finnas ett sånt test för hästar... Så nu e ja tacksam för all hjälp å råd ja kan få....:banana:

Sv: Matallargi Hjälp

Matallergi på hästar är - som jag förstått av den veterinär jag har (hon är hudterapeut och gör pricketst på hästar, forskar om eksem etc) så är matallergi hos hästar ovanligt, i stort obefintligt.

Det som händer din häst är troligen allergi. Vill du göra ett allergitest på hästen och få råd och tips så får du vända dig till Helsingborg elelr så kan du få tel nr till den här veterinären jag har för att kontakta henne.

Kronisk bronkit är också en allergi och hästar har ofta fler allergener. De kan bl a vara allergiska mot katter med mera.

Du bör ska hjälp för hästens skull.

Jag skulle jätte gärna vilja ha hennes nr om d går bra så man får reda på lite mer å så :) :bow: å tackar

D ska komma lite smygande att han börjar andas häftigare å häftigare hans näsborrar blir stor å riniga så hon sa att ja ska hålla koll på hans andning å räkna å skönk d till 1 andetag i sekunden så va d illa... Hon hade fått astma medecin till han som jag fick namnet på så ja kunde säga till veten vilket som han har fått innan. För hon fick d utskrivet av veten i helsingborg å d va där hon fick reda på d när hon åkte ner med han där...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 104
Senast: tott
·
Kropp & Själ Ingen aning döpa tråden till, men nåja... behöver hjälp fundera ut var kan va för fel! Har efter månader gått "anfallsfri" och för åka...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Halcyon
·
Hästvård Hej! Skulle behöva lite hjälp såhär under påsk. Min häst va hos veterinären förra veckan då hon hade en mindre svullnad i nedre delen av...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka