Mäta hur hög hästen blir?

S

sommardag

Har hört att det finns någon sk tattarmått som man kan mäta och då se hur hög unghästen kommer att bli.

Hur mäter man då? Går det att göra på alla unghästar oavsett ålder eller hur gamla ska dom vara?

Sv: Mäta hur hög hästen blir?

I min unghäst bok står det att man kan göra ett så kallat tattarmått när dom är runt ett år..
Då mäter man på ett fram ben.
Från armbågen och ner till marken och sen från armbågen och till nedre delen på kotan.
plussa ihop dom två och du har ett ungefärligt mått på hur stor hästen kommer bli.
Sen har jag ingen aning om det faktiskt stämmer. Men eftersom att det stog med i en bok så borde det ju fungera ungefär.

Jag gör på följande sätt som jag antar är en variant av samma sak ...Sätt ett snöre från spetsen på armbågen till spetsen på kotan och vänd sedan på nöret upp mot manken. Avståndet kotspets - armbågsspets och avståndet armbågspets - högsta punkten på manken är samma - snöret ska dock följa bålens rundning. för att bli rätt.
Det fungerar från ung 1.5 år ålder.Det stämmer på nästa alla hästar! Jag har testat på ganska många vuxna hästar och bara hittat en långbent fullblodshäst som var lägre än han borde vara:D.

Så gör jag med, och det har som sagt bara varit enstaka fall där det felat...

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 125
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 261
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?