Mäta hästens grader

S

__Stilett__

hur mäter man för att få reda på hur många grader en häst behöver i sadel :confused: Har alltid undrat det.

Det där med att mäta hästar är inte lätt om man inte har en gradmätare så som de har på eldhestras sida. Jag provade att göra en mall med en ståltråd (slaktad stålgalge) och mätte sedan med gradskiva. Fick det till 98 grader. Fick senare låna en sån där som man mäter ut koppjärnen till wintecsadlar. Då skulle hon ha vitt järn vilken är vidare än 98 grader...Så, det är inte ett lätt företag. :crazy:

mvh :bump:

Jag klippte ut 2 st långa, ganska breda pappersremsor (måste ha RAKA sidor)
Sen fäste jag ihop dom med en sån där spretig guldgrej (vad det nu heter :D) på mitten på ena sidan så det blev som ett upp och nervänt V. Sen lade jag den på ryggen på hästen och formade den så den låg rätt, och ritade av insidan av V:et på papper (eller som det såg ut på våra, ca -) och mätte grader.

Dålig förklaring, säg till så kanske jag kan fixa bättre ;)

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
707
Senast: fio
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka