R

rattalskare

Hej!

Jag har en kastrerad Hermelin och en hona av rasen Dvärgvädur nu undrar jag om deras kost är rätt den lyder som följande:

Morgon: 1 dl pellets gurkbitar
Kväll: ½ dl pellets och ev. morot.
De har även fri tillgång på hö och vatten dygnet runt! :banana:

Sv: Mat!

Tom jag som presis blivit med kanin ser att det är för mycket pellets. :) En sån liten kanin ska ha ca 1/8 dl. pellets per dag. ev 1/4, beror p åhur mycket de väger.

Och för lite grönt... En kanin ska i regel ha ca 150 g grönt per dag eller ngt, rätta mig om jag har fel. Paradiset har järnkoll på sånt har jag för mig, prata med henne.

Mer grönt tycker jag du kan ge!
Min kanin (stor dv.vädur, 2,4 kg) äter äpple och hårt bröd på morgonen, gurka eller morot under dagen och morot när jag stänger in honom i buren för natten (känslig mage, därför blir det inga andra sorter). Ständigt fri tillgång till hö (fyller på flera gånger under dagen - han gillar det bäst "färskt") och vatten, såklart.
Han får inga pellets sen han fick nåt slags kolikanfall av dem - och han klarar sig bra ändå.
Tycker även du ska minska ner på pelletsen, de kan orsaka fetma.

TACK ALLA!

Det var som jag misstänkte att det skulle vara men ok jag ska börja ge dem mera frukt och grönt och minska på pelletsen sakta men säkert för tvärt är väl aldrig bra för en kaninmage :o

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur