Mat tips till en Labbe?

L

Liten_men_tuff

Har en labbe på snart 7 år som aldrig har varit kräsen och äter det allra mesta med stor aptit :angel:

Var i väg i helgen och kom hem i söndags av en väldigt hängig och deppig hund som hade matvägrat i hela helgen.
Vi har haft ganska många olika sorters mat då han har haft problem med vikt,päls och leder. Han har senast ätit R/D på vetrinärens råd vilket gjorde att han har gått ner 5kg :bow: :D Han har funkat kanon på det.

Då han nått sin idealvikt bytte vi foder till de som de allra flesta rekomderat, de är special för labradorer. Han har på 2 veckor gått upp 2kg även fast han fått mindre mat än vanligt, slutat äta, fått ont i kroppen , ögonen börja rinna och pälsen blivit matt. Kan han enkelt kännt av att han mått dåligt av maten och matvägrat även fast han är en labbe :cool: Vi har nu bytt tillbaka till R/D då han måste gå ner igen, men vad ska man ge sen?

Något som gör att han inte går upp, inte känner hunger hela tiden, bra mot leder och även mot pälsen ?!
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

Ett seniorfoder kanske? de brukar ha extra tillsatt för lederna och vara lite "light".
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

Vi hade ett förut men det var så lite fiber i det att han blev hungrig hela tiden, och är då allt han hittar ute även bajs :crazy:

Något förslag på ett bra senior foder :)
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

kl
Min spontana reaktion är att om en Labbe inte vill äta är den sjuk..
In till vet för en undersökning och blodprov är mitt tips..
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

min labbe får 5 dl 1st choice lamb&rice per dag + extra b-vitaminer. han var väldigt hungrig i början men nu har han vant sig. tycker man det är för lite kan man tillsätta mixade grönsaker som bukfylla, eller blöta upp fodret eller ge flera mål per dag (vilket vi gjorde i början). lightfoder ger tyvärr ofta dålig päls och så brukar det inte smaka så gott.

min tik har haft problem med övervikt ett tag, så jag tog mig ett långt snack med vet om det. det är tydligen så att hundars ämnesomsättning sjunker med flera % per år, så det är helt normalt att en gammal hund inte ska ha lika mycket mat som en yngre. dessutom kan man svälta hundar ganska brutalt under en period för att få dem att gå ner i vikt utan att de tar skada (obs de ska ha mat, men ganska lite). det finns även särskilda bantningsfoder av VLCD-typ, men de är inte till för långtidsbruk.

nu visade det sig att min tik inte var fullt så fet som jag trodde (hade tippat på 31-32 kg, hon väger 27,5... *host*) så vi kör en intensiv bantningskur med lightfoder (hon tål allt skräp) för att få bort 1-2 kg och sedan blir det normalfoder, fast mindre mängd.
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

Det finns iofs ett foder som heter Precept sensicare som är 22/12 och som jag vet min svärmor använder till sin jaktlabrador som är kastrerad och lite överviktig. Han tycker det är jättegott och har gått ner samt slipper sina problem med kliande tassar och lite halvrisig päls. Detta är också ett lamm och risfoder precis som det cillamuffins pratade om.
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

Det var min tanke också ;) Men han åt allt annat han fick och nu när vi bytt mat äter han som vanligt :D
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

5dl känns så lite :crazy: Han äter 8dl nu och blir inte vidare mätt, men det kanske är som du säger att han måste vänja sig. Men han blir så otroligt odräglig, sur och tiggig när han inte får sin mägnd :cool:

Men visst är lammfoder fettsnålare en de med annat kött?
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

Har hört att precept är bra, kanske man ska prova det :idea: Det är en djungel det här med hundmat tycker jag :crazy: Det finns så många olika sorter :p
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

min lilla labbetik får 4 dl av detta dagligen, vi är jättenöjda med denna mat... känns som om det är det fodret hon får äta störst mängd av dagligen. Hon är den typen som går upp i vikt bara av att lukta på mat.

http://www.nutranuggets.se/product/dog/lite_senior.asp

hon skulle dö av lycka om hon fick så mycket som 8 dl.

Spä med morötter om det känns lite.
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

Om jag vore dig skulle jag uppsöka vet. Hur dricker han? Har du prövat klass? ett jätte bra foder.. Eller en del Hill foder det finns hos nästan alla vet..
 
Sv: Mat tips till en Labbe?

5dl känns så lite :crazy: Han äter 8dl nu och blir inte vidare mätt, men det kanske är som du säger att han måste vänja sig. Men han blir så otroligt odräglig, sur och tiggig när han inte får sin mägnd :cool:

Men visst är lammfoder fettsnålare en de med annat kött?

klart de vänjer sig. du kan som sagt underlätta för honom genom att ge fler mål eller tillsätta mixade grönsaker (t ex morötter). dessutom misstänker jag att din hund är mindre än min? så det är inte omöjligt att han ska ha ännu mindre mat.

mitt lamm & ris-foder är inte magrare än de andra adultsorterna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har inte ätit sitt torrfoder på 1,5 vecka nu... Jag ger henne inget till minimalt med godis på promenader, men vi tränar...
Svar
1
· Visningar
3 879
Hundhälsa Min rottis är nu 14 månader, hon har ätit ProPlan puppy robust fram till förra månaden då jag började ge ProPlan adult robust. Jag har...
Svar
8
· Visningar
4 032
Senast: ch791022
·
Övr. Hund När jag var valp, underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ”ditt barn”, och oavsett antalet skor...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: littL flower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp