Mat till shettis nu när gräset börjar att komma???

caradan

Trådstartare
Han äter just nu:
3 kg hö (ca ibland mer ibland mindre, fri tillgång)
112,5g (1,5dl) Krafft Protein
37,5g (1/2 dl) Foderjäst

Funderar på att ta bort foderjästen i allafall och börja sänka KF oxå...egentligen så behöver han väl inte krafftfoder alls nu när gräset börjar att komma??

(han är 86cm, väger strax över 100kg, lagom i hull)
 
Jag har börjat dra ner kraftfodret på mina (inte dräktiga förstås) och sen får de inget alls under sommaren men de jobbar förstås inget under sommaren. :)
 
Mina får som vanligt nu, dom jobbas ju mera förstås. Det blir väl att jag ger dom mindre hö när gräset kommer mer och när dom släpps i nya hagen så kommer jag att sänka högivan rejält.
 
Jag har inga värden på det för jag har det höt nu bara innan betessläppet. (ca 1 månad) och jag ansåg då att det kostar mer än det smakar att analysera det...
 
Hö får han så mycket som han vill ha men kraftfodret drar jag ner på nu.

Han gör ingenting just nu för han är så ömfotad att han inte kan gå med vagnen längre..(dax att sko honom fram)
 
min shettis kommer att gå i hagen från kl.08.00-17.00.
sen kommer jag och arbetar honom. han kommer ha "vila från arbetet" varannan dag.året om.jag vill inte ha fång på min
ögonsten. :angel: :)
 
Nej det får dom inte. Det digivande stoet kommer förstås att få kraftfoder. OM nån skulle behöva stödfodras så gör jag självklart det men jag har aldrig behövt göra det än på det betet vi har.

Du menar väl inte att du ska låta en ettårig shetland arbeta? :confused:
 
Förresten, hästarna behöver ju också sommarlov och dessutom får unghästarna bra möjlighet att växa och utvecklas. Skönt för dem att vara häst i ett par månader.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 059
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp