Mat som tål att hållas varm? Eller att ätas kall?

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som har några bra tips på maträtter som inte blir "läbbiga" av att hållas varma (i mat-termos) i ganska många timmar? Eller maträtter som smakar bra att äta kal efter en heldag i matlåda med kylklamp?

Dottern åker (tåg) direkt till träning efter skolan 2 dagar/vecka och behöver äta något då för att orka med sin träning. Vi har att välja på kyld eller varmhållen matlåda som görs i ordning på morgonen och äts efter skolans slut. (det finns ingen tid för att värma mat) Vi har en bra mat-termos som håller värmen väldigt bra, väldigt länge - testad i skarpt läge... Och vi har kylväskor och kylklampar, som håller kyld mat kall.
Då hon inte alltid äter skolmaten särskilt bra bör det helst vara något mer än mackor. Men vad? Tips emottages tacksamt! (sen får jag sålla bort de maträtter det lilla kräsna barnet inte gillar :p )
 
När jag jobbade på ett jordbruk efter 9:an hade jag mattermos, det fanns ingen mikro eller spis där. Ofta hade jag stekt ris med grönsaker och något protein (stekt/grillad kyckling, stekt köttfärs osv). Det såg väl inte så gott ut men smakade helt ok. Det går ju att variera kryddningen: asiatiskt, texmex, bara salt&peppar osv.
 
Soppa! Vi har alltid mattermos med soppa när vi är iväg med hundarna hela dagar. Jag föredrar gulasch eller en kryddig tomatsoppa, men det går ju att variera i oändlighet.

Om dottern gillar pasta; frystorkad carbonara eller liknande är ganska god. Då får hon ha en termos med varmt vatten med sig att hälla på, rakt ner i påsen. Det kanske inte funkar varje gång, men för variationens skull.

Sen gör jag sallad ganska ofta, baserad på vitkål som mättar bra. Jag brukar lägga i morötter, fetaost, oliver, tonfisk, tomater etc.
 
Någon form av buljong med asiatiska smaker som hälls över finstrimlade grönsaker, glasnudlar och kanske lite tofu för proteinets skull. Så slipper man överkokta grönsaker

Pastasallad, kan varieras i det oändliga. Lägg i lager i matburken och ha dressingen vid sidan av så håller det sig krispigt och fräscht

Potatissallad (hemmagjord) med något kallskuret

Baguette med fyllningen vid sidan av -blir inte sumpig

"Summer rolls" alltså råa vårrullar. Lite pilligt att göra men supersmarrigt.
 
Ägg tycker jag är bra kallt, både kokta och stekta. Stekt falukorv och ägg fungerar bra kallt, lite grönsaker till så blir det lite bättre näringsinnehåll. Kalla pannkakor, inte jättebra näringsmässigt men bättre än inget.
 
wraps gjorda på pannkaka med en matig fyllning (tonfisk, ost/skinka/sallad, keso mm mm)
(Jag gör "pannkakor" på ägg,grädde och fiberhusk blir godare än vanliga pannkakor just till wraps)
 
mackaroner och köttfärssås håller sig gott i mattermos.
Pannkakor är gott även om de är rumstempererade. Är man kräsen kan man ha sylt e.d. i en burk med sig, annars helt naturella.
 
Jag kommer aldrig växa ifrån kalla pannkakor som matsäck, så det tipsar även jag om.

Man kan om man vill göra fiberrikare pannkakor, och variera toppingen. Min favorit är vanliga rullar med jordgubbssylt, men det går ju att ha färsk frukt och bär, keso och massor av annat om man vill det.

"Tacoröra" gjorde jag ibland förr när jag hade mattermos med. Tacokryddad färs, paprika, majs, tomat, avokado och ris. Och något annat om man vill förstås.
 
Pizza, hemlagad eller köpt, kan ätas kall i bitar
piroger (kalla eller varma)
pizzabullar (kalla eller varma)
kalla köttbullar med potatissallad, pastasallad eller vanlig sallad
 
Typ flera risrätter så som paella och wook med ris så som fried rice äter jag kalla eller ljumna ibland, håller sig bra med och går att variera mkt.
 

Liknande trådar

Mat På torsdag ska jag åka tåg ToR Stockholm för att besöka stadsarkivet :banana: !! Det ska bli superkul, men säkerligen rätt intensivt...
Svar
11
· Visningar
1 501
Småbarn Har ni några tips på bra mat man kan ta med sig som matsäck och som kan förvaras i kylväska och ätas kall av ett barn på 1,5 år...
Svar
17
· Visningar
4 562
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 541
Senast: cassiopeja
·
C
Utrustning Ja hösten, vintern och de kalla dagarna är ju på ingång och då till samma problem som många lider av varje år... Hur ska man göra för...
Svar
9
· Visningar
3 717
Senast: arrak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp