Mat åt kräsen häst....

M

Maria76

Mitt sto är superkräsen...
I ca en månad lyckads jag lura i henne vitaminet (probimin) genom att blanda det i linfrökross (uppsvällt i vatten). Nu var det tydligen slut på det roliga. Vad skall jag hitta på till nästa...? Betfor dög inte heller + att hon behöver ingen extra energi i forma av socker...
Skull gärna se henne äta detta vitamin, då jag har bra erfarenhet av det på många idivider.
Krafft Groove duger, men skall absolut vara torrt för att passa damen.
Har någon erfarenhet om Krafft Luzern eller Luzern Mix, är smakligare?
Som tur äter hon dock bra med grovfoder (ensilage och tort), är icke glupsk men plockar bra i sig. Därför tänkte jag pröva med luzern hacket, för att få lite mångsidigare diet.
Det är liksom bara att glömma detta med att räkna foderstat åt denna dam.... etersom smaken ädrar nästan från dag till dag...

Tacksam för råd och åsikter :bow:

Sv: Mat åt kräsen häst....

Om hästen äter bra grovfoder och pillrar i sig lite pellets. Vad är problemet? En del individer äter bättre, andra sämre. Probimin förresten, är inte det ett tillskott för magen (inte vitaminer). Betfor ger man för fibrernas skull, inte sockret. Fibrer = bra för magen.

Jag menade piobromin, som är deras vitamin...
Berfor gav jag ändast för att försöka lura i henne vitaminet, som du kanske förstod. Betfro innhåller mig väterligen melass = socker, passar icke denna häst!
Frågan var vad folk ger sina kräsna hästar, bara för att få lite ider till vad jag skall hitta på till nästa ;)

Ok. Jag har gett kräsna hästar Fibergi. Dyrt och inge kul att hålla på med. Innehåller lite melass så det är lite kladdigt. Svårt att mäta/väga. Finns som lågenergifoder. Man kan blanda ut med annat för att dryga ut kassan sas.....Lusern pellets vill en del blötlägga så det kanske inte passar din. Det finns olika sorter, en del pellets är stenhårda och en del mycket porösare. Hacket är också lite knepig att hantera. Ett halvkilo kan lätt fylla hela krubban.

Min dam reagerar också på allt som inte är som vanligt (typ vitaminer, medicin etc). Jag har blandat det med honung och det har funkat bra (honung innehåller visserligen lite energi, men det behövs inga stora mängder). fast om det är så att hon inte gillar sött, så passar ju inte honung heller...

Min dam får också linfrö (för magen) och jag tycker nog att det fungerat bra att blanda i saker i det, men jag köper hela linfrön (finns på Granngården/Odal) som jag kokar till gelé. Vill de ej äta gele´n så går den ju att balnda med t.ex. lusern eller betfor.

Min erfarenhet är att de flesta hästar (såväl matvrak som kräsna typer:) ) finner morötter smakliga och dessa innehåller ju en hel del vitaminer, kanske kan du finna någon som säljer fodermorötter i säck - det brukar vara mkt billigare än att köpa i affären (jag betalar 1 kr/kg).

Angånde lusern så har vi köpt direkt från den fabrik där det tillverkats (vi bor i närheten) och där fick vi rådet att blötlägga pelletsen i varmt vatten - för att många hästar tycker det är godare ljummet (men visst fungerar det att lägga i kallt). Jag blötlägger personligen alltid pelletsen - men det är för att jag är lite rätt för foderstrupsförstoppning (har en dam som äter väldigt fort). Vi har även provat hackad lusern - men det var ingen större hit. Inte ens matvraken var så där jätteförtjusta, utan lämnade en del. Kanske beror det på att det är så små bitar? Men smaken är ju olika... Kanske kan du få be att köpa en provpåse?

Angående svårigheter att få dem att äta kraftfoder som havre och liknande så är mitt bästa tips att antingen krossa kornen (alt köpa färdigkrossat) eller att skålla kornen (häll över kokande vatten och låt det stå tills kornen sugit åt sig vattnet och svalnat).

Åt hästar som har svårt att hålla vikten (och eller äter dåligt) vet jag flera som gett fodermajs och/eller sojamjöl. (Granngården ska kunna beställa hem det om sådant ej finns på plats)

Om det är så att din tjej inte gillar sånt som smakar sött kanske du kan prova att ge henne örter som smakar bittert, det kanske låter konstigt men jag har sett att fungerar. Bitterheten främjar också matsmältning och ökar aptiten. Ett exempel på en sådan växt är malört, men observera att malört ej skall ges under längre tid!

Ett tips annat tips som används för tävlingshästar som inte vill dricka är ju äppeljuice. kanske fungerar att lösa vitaminerna i det.

Slutligen så finns det ju en mängd färdiga foderblandningar (förutom Fibergi och Krafft) som det annonseras om i Ridsport och liknande men dessa har jag ingen personlig erfarenhet av.

Lycka till!

D&H´s müslie brukar falla de flesta på läppen. Ska du bara blanda ut vitaminer med det blir det inte så fasligt dyrt...

Tack för svaren!
Skall kolla up D&H foder.

Vet någon om Kraffts luzern hack innehåller både olja och melass (för smaklighetens skull)?
Pelleterad uppblött luzern duger icke... har dock en komppis vars luxern mix och luzern hack.

Linfrö förundrar jag mig över att det icke duger mera :confused:

Skall pröva att blanda vitaminet i lite honung, kanske detta fungerar en stund :angel:... sen får jag väl ta till örttburckarna.

Återigen tack!

Hej!

Har en 30-åring som är världens kräsnaste! Får hela tiden göra om foderstaten för att han rätt vad det är inte vill äta en viss sort!

Ifall du kan blanda vitaminerna med kli som du blöter lite så är ju det oftast smakligt. I perioder får jag hålla på o riva morötter, hacka äpplen, russin, bananer o dyl i maten för att han ska äta. Kanske det vore en lösning?!
Kan du kanske blanda vanlig krossad havre med pyttelite vatten/olja så den blir fuktig. Fibergin är min häst också väldigt glad för, o den är ju lite kladdig så det kanske går bra o blanda.

Skulle kanske tillägga att han heller aldrig har tyckt om betfor eller melass.

Lycka till!
/Anna

Senast ändrad:

Hestekraft!!ooo så bra. Innehåller ALLT (mineraler,örter å vitaminer, proteiner mm) och med en touch av vitlök blir man själv sugen på att smaska i sig.
Älskat av alla mina hästar men din kan jag inte svara för.. men kanske värt ett försök?

Först så hur ser hennes foderstat ut? Om hon äter Grov behöver hon verkligen vitaminerna då? Grov är ett helfoder och ska i normalfallet inte behöva extra vitaminer.

Mix är en blandning mellan lucern och gräsförhalm. För den kränsna hästen är det nog ingen höjdare. Det ska avnändas istället för hö eller ensilage som grovfoder.
Lucern hack brukar de flesta ät men inte alla. Det finns en typ av hackad lucern som är smaksatt med äpple just för kräsna hästar. Finns i en tråd här tidigare, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter.

Jag har liknade besvär från och till med mina hästar så att köpa rena vitaminer eller mineraler är helt bortkastat. Jag köper istället hel- eller kompletteringsfoder som innehåller allt som hästen behöver. Vilket är beroende på vilken häst det rör sig om och hästens behov. Just nu har jag analyserad havre som grundfoder och Krafft grön plus eller D&H Stud Balancer som tillskott beroende på häst och behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama