Fy vad surt!Nej, så känns det väl. Förra säsongen var vass. Fast jag hatade den eftersom jag av misstag visste vem som skulle vinna, någon som jag dessutom inte alls gillade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fy vad surt!Nej, så känns det väl. Förra säsongen var vass. Fast jag hatade den eftersom jag av misstag visste vem som skulle vinna, någon som jag dessutom inte alls gillade.
Ja det var fruktansvärt! Precis när säsongen skulle börja så skulle jag googla fram något från säsongen innan för en kompis räkning - och så var hon bara där.Fy vad surt!
Ja, Kristen var underbar. Så berörande i audition när hon berättade att hennes övervikt gjort att hon aldrig vågat kliva fram med sin matlagning. Och sedan gjorde hon just det, steg för steg. Älskade verkligen att se det.Min favvo var Jess, så himla söt och duktig tjej
Kristen var som nån skrev också härlig att se på, när hennes självförtroende steg och steg.
Ja, och de fantastiska miljöer de lagade mat i! Vad hette den där jätteravinen, Katharine gorge? Otroligt vackert.Apropå downsizing så uppskattade jag verkligen den här säsongens fokus på Australien och australiska ingredienser, inte bara för att det ligger i tiden utan för att de har så spännande råvaror som vi inte har en aning om här uppe, bara alla dessa fantastiska fiskar och skaldjur
Och så stjärnkockar; på ett sätt saknade jag att få se framför allt Heston Blumenthal, men samtidigt kändes det ganska befriande att slippa något av fokuset på Det Manliga Geniet.
Jag känner med dig!Ja det var fruktansvärt! Precis när säsongen skulle börja så skulle jag googla fram något från säsongen innan för en kompis räkning - och så var hon bara där.![]()
Tack! Ett av mina större trauman faktiskt.Jag känner med dig!
Ja, och de fantastiska miljöer de lagade mat i! Vad hette den där jätteravinen, Katharine gorge? Otroligt vackert.
Vad gäller råvaror önskar jag att de vågade gå längre med vegetariskt. Men australier kanske inte kan släppa sitt älskade kött.
Exakt vad jag också reagerat på. Deras matkultur verkar faktiskt lite efter på den fronten.Så fantastiskt vackert. Den här serien är en strålande reklamkampanj för att resa till Australien om inte annat
Jag har också varit förvånad över bristen på vegetariska rätter, både förra säsongen och denna, det har varit någon enstaka utmaning bara och då verkligen med emfas att det ska vara restaurangkvalitet TROTS att det SAKNAS kött.
Jag har också funderat på det! Men någon har berättat för mig att de förklarat nån gång att svinnet tas tillvara, minns dock inte hur.Det här med deras fokus på proteinet i rätten fick mig att tänka på mitt stora problem med hela programmet (det är förmodligen inte unikt för MA men jag tittar inte på några andra matlagningsprogram) nämligen det helt sanslösa matsvinnet. En enorm fisk varav en bit av en filé serveras, en hel kyckling går åt och de tillagar bara skinnet, steka pilgrimsmusslor och använda enbart skyn och så vidare. Kulmen nåddes när varje deltagare fick typ en halv ko som de skulle stycka och så serverades en liten pyttebit (eller ännu värre lite köttfärs! Och hon åkte inte ut!)![]()
Matt sade faktiskt tidigt i den här säsongen att överbliven mat lämnas till någon sorts välgörenhetsorganisation (*googlegoogle*) SecondBite heter den visst. Och är det så är det ju gott och väl men jag förutsatte att det handlar om råvarorna som de får till hands i skafferiet och inte använder, inte det som de använder lite av och lämnar resten. Men en kan ju hoppas!Jag har också funderat på det! Men någon har berättat för mig att de förklarat nån gång att svinnet tas tillvara, minns dock inte hur.
Ja, SecondBite får överskottet från de ständigt lika fyllda skafferierna som jag förstått det. Men kanske inte de rester som hanterats. När jag googlar nu så hittar jag nåt fimklipp där Matt tydligen visar kompostering, men som inte går att se här.Matt sade faktiskt tidigt i den här säsongen att överbliven mat lämnas till någon sorts välgörenhetsorganisation (*googlegoogle*) SecondBite heter den visst. Och är det så är det ju gott och väl men jag förutsatte att det handlar om råvarorna som de får till hands i skafferiet och inte använder, inte det som de använder lite av och lämnar resten. Men en kan ju hoppas!
Ris är rätt vanligt tycker jag, där är ju mycket indiskt och annat asiastiskt. Och pasta lagar de också en del. Men potatis, inte alls lika mycket. Vi använder nog potatis mycket mer än genomsnittet.Jag är väldigt fascinerad över att man i princip aldrig använder potatis eller ris. Pasta var ju med några gånger, annars var det inte mycket sånna kolhydrater.
Brittiska Masterchef är också jättebra och då särskilt Masterchef professionals. Men har en hemlig crush på både Michel Roux jr. och Monica GalettiMYCKET bättre!
Jag älskade när de hade test av "classic recipes" och Michel Roux jr. lagade först och förklarade vad det var de ville se. Eller skills test med Monica Galetti. Jag lärde mig mycket och ett par av mina favvo-recept kommer därifrån (en fläskpaj med salvia, kastanj och äpple samt en charlotte med äpplen där man använder utkavlat franskbröd istället för pajskal). Annars brukar Masterchef inte locka till matlagningBrittiska Masterchef är också jättebra och då särskilt Masterchef professionals. Men har en hemlig crush på både Michel Roux jr. och Monica Galetti![]()