Master - inåttåad godkänd hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mollymalone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 581
M

mollymalone

Jag har ett hblsto e.Master 850. Hennes ben är inte vackra, inåttåad fram och lite vek i kotorna bak. Läste i hingstkatalogen om Master, där det bl a nämns i omdömet om honom att han är inåttåad fram och vek i kotorna bak. Om någon av er har en avkomma efter honom, hur ser deras ben ut? Räknas det verkligen som en såpass liten defekt att det inte hindrar en hingst från att bli godkänd för avel? Hur stor "risk" är det att ett föl efter mitt sto ärver denna "defekt"?

Sv: Master - inåttåad godkänd hingst?

Hej!
Jag har en kille e: Master - Nepal som har fina ben!
På föl och 1-års visning fick han "något tåvid fram".
Han gick som hingst tills han var 3 år.
Jättehärligt psyke och jättesnäll!
(Det är han som är på bilden)
Mvh B!

Ha! Kritiken om benstället på pojkarna bör man ta med en stor portion salt, det beror så mycket på hur dom är verkade, hur dom är skodda, med vilka skor, med eller utan tåkappa/sidokappa. Hur underlaget är , hur den är uppställd samt hur bra visaren döljer felen. Mycket ses genom att iakta hur hästen rör sig, men när hästen skrittar iväg står oftast domaren med ryggen mot hästen och ber sekreteraren anteckna. Osv Osv Osv....

På mina ponnyer som visas på utställning har jag fått de alla möjliga och omöjliga kommentarerna på just benstället genom åren. Det är snarare mer vanligt än ovanligt att man får goddag yxskaft kritik 2 ggr samma period. Jag fick bla inåttåad och utåttåad av samma domare med 5 veckors mellanrum :smirk: . på hingstpremieringe en gång ställde jag mig avsiktligt alldeles för nära domarkåren för att höra vad de dividerade om, om man häpnar:
"denna ponny har ett vacker huvud.....Eller?"
"lite tåvid tycker jag.....nej nu ser jag,den är ju parallellförskjuten - tack för att du rättade mig kära kollega! Jasså tycker du den är allmänt x-bent?....Ja det kanske den är ja.....hm.....skriv det! lägg till veka kotor bak"

Sagt och hört IRL av dom som ska bestämma vilka som får lov att vara i avel :angel: :devil:

Har du möjlighet så titta på hingsten själv eller skaffa så många fotografier du bara kan på den :cool:

Den häst jag har nu har Master som morfar och är intåad. Dock tror jag det hade gått att få bättre om man "varit på" hovarna direkt när hon var föl.

Jag har för mig att jag redan har svarat....men, men.

Förra årets treårstest så var den Masteravkomma (har jag bestämt för mig) som fick en 2:a på benen. jag har ALDRIG sett så låga poäng och lite konstigt kändes det eftersom den fick bra poäng på rörelsemekanik i skritt och trav, det BORDE ju vara påverkat av benställning tycker jag.

Det borde finnas med i BLUP statistiken om ju Master nedärver dåliga poäng på benen.

Eftersom benen räknas in i exteriören så borde ju inte Master ha så hög BLUP index på exteriören som han har som han hade överlag lämnat "dåliga ben", har jag helt fel när jag säger att det är Master som leder indexet??

Du har säkert rätt. Jag hade hoppats att man kunde se en särskild poäng för extremiteterna.

jag vet faktiskt inte exakt vad man kan läsa ut ur det där tabellena, jag har inte särstuderat BLUP:en men det står väl i hingstkatalogen en tabell samt det var väl i ridsport för något nummer sedan. (så kanske någon orkar kolla upp detta ;))

Den senaste blupen finns inte på nätet tror jag, den var ju i Ridsport för bara nåt nr sen. Men enligt BLUP 2003 har Master indexet 95 på sina extremiteter, lite under medel alltså.

OK, men då ligger han väldiigt högt på övriga bedömningspunkter eller?? för det är väl han som ledde totalt??

Jag vet bara att Masters pappa Ceylon hade 51 på extremiteter på den senaste statistiken jag såg. Så även om Master själv har hyfsade siffror jämfört med sin pappa så kan det väl mycket väl vara så att Ceylon slår igenom hårdare på vissa barnbarn.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 937
Senast: Kisseninan
·
Avel Hejsan! Jag har blivit erbjuden att ta emot en nordsvensk sto vilket jag inte kan neka eftersom de är helsyster till valacken jag...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: tuaphua
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 375
Senast: Ramona
·
Avel jag funderar ju fram å tillbaka på vilken hingst jag ska ta till mitt sto. don romantic kom jag fram till att jag gärna skulle... 2
Svar
24
· Visningar
2 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka