Sv: Master - inåttåad godkänd hingst?
Ha! Kritiken om benstället på pojkarna bör man ta med en stor portion salt, det beror så mycket på hur dom är verkade, hur dom är skodda, med vilka skor, med eller utan tåkappa/sidokappa. Hur underlaget är , hur den är uppställd samt hur bra visaren döljer felen. Mycket ses genom att iakta hur hästen rör sig, men när hästen skrittar iväg står oftast domaren med ryggen mot hästen och ber sekreteraren anteckna. Osv Osv Osv....
På mina ponnyer som visas på utställning har jag fått de alla möjliga och omöjliga kommentarerna på just benstället genom åren. Det är snarare mer vanligt än ovanligt att man får goddag yxskaft kritik 2 ggr samma period. Jag fick bla inåttåad och utåttåad av samma domare med 5 veckors mellanrum :smirk: . på hingstpremieringe en gång ställde jag mig avsiktligt alldeles för nära domarkåren för att höra vad de dividerade om, om man häpnar:
"denna ponny har ett vacker huvud.....Eller?"
"lite tåvid tycker jag.....nej nu ser jag,den är ju parallellförskjuten - tack för att du rättade mig kära kollega! Jasså tycker du den är allmänt x-bent?....Ja det kanske den är ja.....hm.....skriv det! lägg till veka kotor bak"
Sagt och hört IRL av dom som ska bestämma vilka som får lov att vara i avel
Har du möjlighet så titta på hingsten själv eller skaffa så många fotografier du bara kan på den