Måste vi bygga om stallet?

R

Royal_Horses

Hej!
Jag funderar på att köpa ett mindre kallblod eller en ponny. Typ en fjording eller liknande. Men jag vet inte om det stallet jag har duger till att ha häst i. Det är meningen att den mest ska stå ute men blir det riktigt kalt nån natt under vintern kanse den måste ha en box... Just nu är det två spiltor men eftersom det ska bli lag på box måste vi göra om det till en box. :bump:
Taket är 220cm högt, stallgången ca, 2m bred och boxen kommer att bli 255cm åt ena hållet och 310cm åt andra hållet. Stallet är så litet att det bara blir en box och dörren är inte bredare än 70cm... :cool:
Så tror ni att stallet är bra så, eller måste vi bygga om något?
 
Sv: Måste vi bygga om stallet?

Men du vet väl att det antagligen snart kommer en lag mot att hästar går ensamma? Och även utan lag så kommer du med största sannorlikhet få en mkt olycklig häst som skaffar sig en massa olater om den måste gå ensam.
Så, du får nog räkna på hur du ska bygga till två hästar ( kanske med "standardlösningen" shettissällskap? ) eftersom du annars kommer att få problem med djurskyddsmyndigheten...
Om ytan räcker kan du ju blåsa ur stallet och göra lösdrift. Då får du visserligen ta upp ett mycket större dörrhål, men annars borde det väl kanske inte vara några problem.
Med en bra lampa i taket och ett par bindringar för uppbindning under skötseln av hästen kommer ni att få det riktigt bra.

Men, jag kanske är ute och svamlar, kanske ni har fler hästar på gården och det här bara gäller som uppstallning för en under vinterns kallaste nätter - som du skrev. Då får du ursäkta inlägget!
Måtten har jag inte koll på, det finns det många andra duktiga bukare som har. Kolla gärna gamla trådar också, så får du en massa bra tips.
 
Sv: Måste vi bygga om stallet?

Enligt dagens regler så måste hästen ha vindskydd om den skall vara ute längre än 12 (ändras väl nu till 16 h) under ej betestillväxande säsong vilket innebär att en lösning för detta kommer att behövas.

Reglerna om utrymme har också att göra med rymden för att det skall vara tillräckligt med luft i stallet - ventilationen är A och O för att hästarna skall må bra.

Kolla in djurskyddsmyndighetens hemsida, där finns en folder som pdf om bestämmelser för häst. Regeln om MINST 2,20 i takhöjd (dock minst 1,5 * hästens mankhöjd = hög häst, högre tak) är t ex något som ingen kommer ifrån.
 
Sv: Måste vi bygga om stallet?

Okej! Tack för tipset! Vi har nämligen tänkt göra utedrift, men det passar inte så jätte bra att ta bort väggen och göra en större dörr bara... Jag har också tänkt på shettis sällskap eftersom vi inte har någon mer häst. Jag kanske ska hyra in hästen hos en granne men tillfälligt är det fullt där. Tack för tipsen i allafall!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 836
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 696
Senast: Monifa
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 854
Senast: shia
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 238
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp